اعتصاب غذای دکتر حسنی در زندان تبریز

روز اول مردادماه ۱۳۸۹ حداقل یک هفته از اعتصاب غذای دکتر لطیف حسنی در زندان اطلاعات تبریز می گذرد. او در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خویش و همچنین بدرفتاری مامورین دست به اعتصاب غذا زده بود و خبر کوتاه آنرا طی تماس تلفنی کوتاه خویش به خانواده‌اش اطلاع داده بود، اما مامورین اطلاعات بلافاصله صحبتهای  او را نیمه تمام گذاشته و ارتباط تلفنی را قطع کرده بودند. گفته می شود علاوه بر دکتر حسنی تعداد دیگری از زندانیان تبریز نیز دست به اعتصاب غذا زده اند و اغلب تماسهای تلفنی زندانیان تبریز تقریبا از یکماه پیش (یعنی در طول تیرماه ۸۹) قطع شده شده است.

نخستین تماس تلفنی مهندس رحیم از زندان تبریز

عصر چهارشنبه ۳۰ تیر مهندس حسن رحیمی بیات فعال حقوق بشر و حرکت ملی آذربایجان در یک تماس تلفنی کوتاه با منزل خویش خبر از سلامتی خود داد. این نخستین تماس تلفنی او از زمان دستگیری(۱۲ تیرماه ) می باشد.

مهندس رحیمی اظهار داشته که بعد از قریب دو هفته از زندان اوین تهران  به زندان تبریز منتقل شده است. این درحالی است که در مراجعات اولیه به زندان اوین، مسئولین اظهار داشته بودند که  ویرا بلافاصله به تبریز فرستاده‌اند!

مهندس رحیمی هنوز در تبریز مورد بازجوئی قرار نگرفته و در انفرادی به سر می برد. وی در نخستین تماس خویش از روحیه بالایی برخوردار بوده است.

مهندس رحیمی  از فعالین حرکت ملی آذربایجان و عضو گزارشگران حقوق بشر است. وی همواره فعالیت های خود را در چارچوب مدنی و با رعایت موازین دموکراتیک پیش برده و پیش از این یکبار نیز به مدت قریب به چهل روز به جرم همین فعالیت های مدنی گرفتار و در زندان اوین بازداشت شده بود.

گفتنی است موج جدید بازداشت ها در آذربایجان از اواخر اردیبهشت ماه شروع شده و تاکنون تعداد زیادی از فعالین سیاسی آذربایجانی در شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل، میاندوآب، صوفیان، کلیبر، ماکو، خوی، مشکین‌شهر، تهران و کرج دستگیر و عموما به زندان اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند.

به قرار اطلاع این بازداشتها عموماً بدون در دست داشتن حکم مقام قضایی و بدون رعایت هرگونه تشریفات قانونی صورت گرفته‌. تمامی بازداشت‌شدگان در سلولهای انفرادی در زندان تبریز نگهداری می‌شوند. از هرگونه حق ملاقات با خانواده و حق برخورداری از وکیل محرومند. از کم و کیف اتهامات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست. زمان اتمام مدت بازداشت‌شان مشخص نیست و به ‌قرار اطلاع همگی تحت شکنجه سفید قرار گرفته‌اند که به اعترافات ساختگی تن در دهند.

بلاتکلیفی ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی

مهندس ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی که از ۲۴ خرداد ٨۹ توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شده بود پس از گذشت یک ماه در شرایط بلاتکلیفی در زندان مشگین شهر به سر می برد.

نزدیکان خانواده رشیدی می گویند این روزنامه نگار آذربایجانی روز پنجشنبه ۲۴ تیر ٨۹ طی تماسی تلفنی با خانواده از برگزاری جلسه بازپرسی خود در شعبه دوم دادگاه انقلاب مشگین شهر خبر داده است. به گفته رشیدی وی پس از ۵ ساعت بازپرسی توسط قاضی کشاورز دوباره به زندان مشگین شهر بازگردانده شده است.

به گزارش سانا از ساوالان سسی این وبلاگ نویس آذربایجانی پس از اتمام مرحله تحقیقات در ۹ تیر ۸۹ به زندان مشگین شهر منتقل شده است و از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم است. ماموران زندان به خانواده رشیدی گفته اند که وی به مدت دو ماه ممنوع الملاقات است. به گفته ماموران، رشیدی تنها در صورت دادن پاسخ دلخواه بازجویان اجازه ملاقات با خانواده را پیدا خواهد کرد.

ابراهیم رشیدی عضو هیات تحریریه ماهنامه “بایرام” و هفته نامه توقیف شده “نوید آذربایجان” و وبلاگ نویس، مدرس زبان ترکی آذربایجانی، عضو مؤسس سازمان غیر دولتی(NGO) “آذرتوپراق”‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر کانون فرهنگی”استاد شهریار” دانشگاه اورمیه، مدیر مسؤل نشریه دانشجویی “اولدوز”‏، سردبیر نشریه دانشجویی “بولوت” در دانشگاه اورمیه و شاعر می باشد.

این ژورنالیست و فعال مدنی شناخته شده آذربایجانی در سالهای اخیر چندین بار دستگیر و به زندان محکوم شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز طی اطلاعیه ای در ۲۲ جون ۲۰۱۰ خبر از بازداشت این روزنامه نگار آذربایجانی داده بود. سازمان عفو بین الملل نیز در سالهای گذشته با صدور اطلاعیه هایی بازداشت و فشار بر رشیدی را محکوم نموده بود.