رادیو آلمان ـ جواد طالعی: به گفته دکتر امیرحسن سعیدی مدرس رشته ادبیات و مشاور پیشین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، دکتر ثبوتی، به خاطر خدمات فرهنگی و علمی بزرگ خود، در میان مردم زنجان از محبوبیت زیادی برخوردار است و پس از برکناری وی، شهر در بهت و حیرت فرو رفته است. خبرگزاری ایسنا در معرفی پرفسور ثبوتی می‌نویسد: «نظام ترمی- واحدی کنونی از دستاوردهای دکتر ثبوتی برای نظام آموزشی کشور است.»

ایسنا همچنین دکتر ثبوتی را طراح رصدخانه ابوریحان بیرونی در شهر شیراز معرفی می‌کند که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی افتتاح شده و بزرگترین رصدخانه فعال ایران است. 

حکم برکناری دکتر ثبوتی را کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم  صادر کرده است. دانشجو کسی است که مسئولیت ستاد انتخابات وزارت کشور را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد به عهده داشت و پیش از شمارش آرای مردم، پیروزی احمدی‌نژاد را در سیمای جمهوری اسلامی به آگاهی همگان رساند.

برخی از رسانه‌های ایرانی، تاکنون بارها صلاحیت کامران دانشجو را برای احراز مقام وزارت علوم کشور به چالش کشیده‌ و نوشته‌اند که احمدی‌نژاد این پست را به عنوان پاداش خدمات دانشجو به وی تفویض کرده است.

 کامران دانشجو در حکمی که برای رئیس‌ جدید دانشگاه زنجان صادر کرده، از جمله از وی خواسته است در جهت تربیت “دانشجویان قانون‌پذیر با نگرش ارزشی و معنوی” بکوشد. یکی از ویژگی‌های دکتر ثبوتی این بود که در ۱۹ سال گذشته اجازه نداد نهادهای حراست و بسیج در دانشگاه تحت ریاست وی شکل بگیرد.

دکتر امیرحسن سعیدی، تا یک سال پیش هم در رشته ادبیات دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تدریس می‌کرد و هم مشاور پرفسور ثبوتی در امور فوق برنامه فرهنگی و هنری بود. او در گفت‌وگو با دویچه‌وله، زوایای شخصیت دکتر ثبوتی را می‌شکافد و دلایل احتمالی برکناری وی را توضیح می‌دهد.