آرش عزیزی

۴۹۲ پناهجوی تامیلی که به ساحل غربی کانادا رسیده‌اند همچنان خبر می‌سازند. در این فضای کنونی سیاسی، راست‌گرایان سعی می‌کنند با انگیختن احساسات ضد این گروه فضا را بیشتر به سمت پیغام‌های ضد مهاجر خود بچرخانند. دولت محافظه‌کار هارپر هم ظاهرا فرصت را غنیمت دیده تا قانون جدیدی در این زمینه را تصویب بکند.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت، این هفته اعلام کرد قانون جدیدی را اعمال می‌کند که هدفش جلوگیری از “ورود انبوه” مهاجرین به تورنتو است.

به گزارش سی تی وی نیوز به نقل از منابع موثق، این قانون، که کنی قرار بود این هفته به کابینه ببرد،‌ قرار است تحریم‌های جدیدی علیه قاچاقچیان انسان نیز معرفی کند.

این قانون طبقه‌بندی جدیدی برای پناهجویانی که به صورت “انبوه” به کانادا می‌رسند اضافه می‌کند. این پناهجویان در حال حاضر باید ظرف ۴۸ ساعت در محاکمه ظاهر شوند، اما قانون جدید این میزان را به دو هفته افزایش می‌دهد.

کنی می‌گوید این دو هفته زمان لازم برای تحقیق در مورد فعالیت‌های جنایی ممکن است.

ریچارد کورلند، وکیل مهاجرت، در مصاحبه‌ با رسانه‌ها به قانون پیشنهادی کنی حمله کرده و آن ‌را قانونی ضدمهاجر و ضدپناهجو خوانده است. او در مصاحبه با شبکه سی تی وی نیوز در ونکوور گفت: “اولین محاکمه دادگاه را به دو هفته موکول می‌کنند ـ یعنی مجازاتی سنگین‌تر از قانون اقدامات جنگی. در حالی که وقتی کشتی‌ای به سواحل کانادا می‌رسد، قرار نیست شورشی به پا شود.”

منتقدان دیگر این قانون را علیه “ارزش‌های کانادا” خوانده‌اند.

الیویا چاو، منتقد مهاجرت حزب نیودموکرات، در گفتگو با شهروند گفت:”البته اولا کنی هنوز چیزی معرفی نکرده است… ثانیا تا وقتی که دقیقا چیز مشخصی پیشنهاد کند نظر دادن در موردش سخت است. تا الان فقط منبعی که اسمش اعلام نشده خبر را داده است و معلوم نیست این شایعات چقدر واقعیت دارند. در عمل که همین الان هم دارند پناهجویان را این‌همه مدت در زندان نگاه می‌دارند”.

چاو که از اتاوا تلفنی با خبرنگار شهروند صحبت می‌کرد:”اما باید به یاد داشته باشیم که وقتی کانادا واکنش بیش از حد به گروهی که با کشتی از راه می‌رسند نشان می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد. باید واقعه سن لوئی را یادمان باشد که مهاجرین یهودی را به خانه فرستادیم و در آلمان نازی به قتل رسیدند یا واقعه دیگری که در آن سیک‌مذهبانی را پس فرستادیم و آن‌ها نیز به کام مرگ رفتند. باید کسب اطمینان کنیم که این تاریخ غم‌بار دیگر تکرار نمی‌شود.”

گفتنی است کنی اخیرا در سفری به استرالیا در مورد این مساله و اقدامات بیشتر دولتش در زمینه کشتی‌هایی که به کانادا می‌رسیدند صحبت کرده بود. استرالیا معروف به توقف کشتی‌ها و فرستادن پناهجویان به اردوگاه‌های مخوف پناهندگی در جزایر دوردست است.

به گزارش کندین پرس، کنی اعلامیه‌ای منتشر کرده و گفته “قاچاق مهاجرین”،”مشکلی جهانی” است. در بخشی از این اعلامیه، وزیر دولت راست‌گرای هارپر اعلام کرده می‌خواهد با استرالیا در این باره همکاری کند.