شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۸ اکتبر ۲۰۱۰ مجلس جشنی در هتل هیلتون برگزار شد که میزبان آن دکتر رضا مریدی، نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو بود.

سالن مراسم پر بود از ایرانیان و غیرایرانیانی که چون هر سال گرد آمده بودند تا مهرگان، یکی از مراسم باستانی ایرانیان را جشن بگیرند.

بیتا بردی، مجری مراسم در آغاز از سیاستمداران برجسته ی میهمان دعوت کرد تا به روی صحنه بروند. در میان آنان دکتر اریک هاسکینز (وزیر مهاجرت و شهروندی)، خانم کاتلین وین(وزیر حمل و نقل)، آقای مایکل چن (وزیر فرهنگ و جهانگردی)، خانم مارتا هال فیندلی و آقای برایان ویلفرت نمایندگان مجلس فدرال کانادا حضور داشتند. به این افراد شهره آغداشلو، بازیگر برجسته و مشهور ایرانی ساکن لس آنجلس و دکتر مریدی پیوستند و همگی به سرود ملی کانادا که توسط کریستوفر دالو خوانده شد گوش سپردند.

در ادامه دکتر مریدی ضمن خوشامد به حاضران از مناسبت مهرگان گفت. او اشاره کرد که در ایران باستان این جشن برداشت محصول و خرمن بوده، و برای ما مثل جشن شکرگزاری Thanksgiving است.

البته با دیدن میز تزئین شده با خوشه های گندم و میوه ها و حبوبات و گل، هنر دست خانم ملکناز صدوقی از سازمان زنان ایرانی انتاریو، تقریبا غیرایرانی ها می توانستند حدس بزنند که موضوع این جشن سپاس از دست دهنده ی طبیعت و نقش آن در حیات انسانها است.

دکتر مریدی سپس دستاوردهای حزب لیبرال در یک ساله ی اخیر را برشمرد. یکی از مناسبت های برگزاری جشن مهرگان از سوی دکتر مریدی، حمایت از حزب لیبرال ریچموندهیل بوده است.

در اینجا ویدیوی سخنرانی دکتر مریدی پخش شد که روز پیشتر در مجلس انتاریو در مورد مهرگان به دیگر نمایندگان اطلاعات می داد.

حضور دکتر مریدی در مجلس انتاریو از لحاظ آشناسازی کانادایی ها با فرهنگ و تمدن و مسائل روز ایران بسیار مغتنم است. می دانیم که برای یافتن جایگاه مناسبمان در جامعه ی میزبان، باید تلاش به شناساندن خودمان داشته باشیم و دکتر مریدی صدای جامعه ی ایرانی در پارلمان انتاریو است.

از راست: کاتلین وین، افخم مردوخی، شهره آغداشلو، محمود معراجی و رضا مریدی

در ادامه ی مراسم، دکتر مریدی از خانم کاتلین وین، وزیر حمل و نقل دولت لیبرال انتاریو دعوت کرد تا به عنوان سخنران اصلی مراسم، سخنانی ایراد کنند. خانم وین، همواره با جامعه ی ایرانیان تورنتو ارتباط نزدیکی داشته، چه آن زمان که در پست وزارت آموزش و پرورش کار می کرد و چه امروز که وزارت حمل و نقل را عهده دار است، همواره در برنامه ها و مراسم ایرانیان، چه تظاهرات بوده و چه جشن، شرکت کرده است.

جامعه ی ایرانی تورنتو، ایشان را در بسیاری از تظاهرات بعد از ۱۲ جون ۲۰۰۹ دیده اند، و همچنین در جشن های چهارشنبه سوری، نوروز کوئینزپارک، جشن نوروز شهروند، مهرگان و جشن های سازمان زنان و مراسم بزرگداشت شخصیت های ایرانی همه جا حضور داشته و حمایت خود را از جامعه ی ایرانی و فعالیت هایش اعلام داشته است.

پس از سخنرانی خانم وین، افخم مردوخی رئیس سازمان زنان ایرانی انتاریو، برای معرفی شهره آغداشلو، به روی صحنه آمد.

 شهره آغداشلو، متولد ۱۳۳۱ شمسی، از سال ۱۳۵۵ با فیلم شطرنج باد فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد. در فیلم های مطرح گزارش و سوته دلان بازی کرد. با انقلاب از ایران خارج شد و در انگلستان به تحصیل در رشته علوم سیاسی پرداخت. مدتی از دنیای سینما دور بود تا اینکه پس از نقل مکان به لس آنجلس فعالیت های هنری را از سر گرفت. او در سال ۲۰۰۳ نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل برای بازی در فیلم خانه ای از شن و مه شد و جوایز منتخب انجمن منتقدان لس آنجلس، نیویورک، سین سیناتی و آنلایم را به خاطر همین بازی دریافت کرد. او برای بازی در فیلم “خانه صدام” نیز جایزه ی معتبر امی را ازآن خود کرد.  

شهره آغداشلو در کنار بازی در سریال ها و فیلم های سینمایی هالیوود، با همسرش هوشنگ توزیع نیز در نمایش های متعددی بازی کرده است.

پیش از ورود شهره به صحنه، بخش هایی از فیلم هایی که او بازی کرده به نمایش درآمد.

شهره آغداشلو در میان دکتر مریدی و خانم کاتلین وین و در کنار سایر مقامات سیاسی کانادا و انتاریو

شهره آغداشلو در میان ابراز احساسات شدید ایرانیان حاضر در سالن به روی صحنه حاضر شد و ابراز خوشحالی کرد که در چنین جمعی حضور دارد و مورد تقدیر قرار می گیرد.

او گفت: “برای من بسیار هیجان انگیز بود که دیدم جامعه ی ایرانی ـ کانادایی توانسته این همه انسان های متفاوت را زیر یک سقف گرد آورد تنها با یک باور مشترک، اینکه ما نیاز داریم که صدا داشته باشیم، ما نیاز به صدای بلند و محکم سیاسی ـ اجتماعی داریم، ما نیاز داریم که نه تنها از دیگران بشنویم، که دیگران هم ما را بشنوند. ما نیاز به صدایی قوی داریم تا نه تنها خودمان را معرفی کنیم، بلکه تمدن بزرگ ایرانیان را هم به دیگران نشان دهیم.”

پس از سخنان شهره، دکتر مریدی از هنرمند بنام، محمود معراجی دعوت کرد تا به روی صحنه برود و تابلوی زیبایی که از شهره آغداشلو کشیده بود به او تقدیم کند. تابلوی زیبایی که در عکس مشاهده می کنید و باعث تحسین همگان از جمله شادی و تحسین شهره آغداشلو شد.

 

پس از مراسم تقدیر، دکتر داود فرمانی رئیس حزب لیبرال ریچموندهیل پشت تریبون قرار گرفت و با ذکر نام تک تک افرادی که در برگزاری این مراسم که برای کمک به حزب لیبرال ریچموندهیل برپا شده بود، یاری کرده بودند، تشکر کرد. گفتنی ست تعدادی از نمایندگان مجلس انتاریو، اعضای شورای شهر، و مقامات شهری و کشوری و نامزدهای انتخابات شهری پیش رو در این مجلس حضور داشتند از جمله جرج اسمیترمن نامزد شهرداری تورنتو، دیوید بارو شهردار ریچموندهیل، گادوین چن، دیوید کوهن، ویتو اسپتافورا از شهرداری ریچموندهیل و مهدیه حاجی قاضی، مهرداد صبوحی، احسان حقی و بابک ناهیدی از نامزدهای شورای شهر در انتخابات ۲۵ اکتبر.  

 

نوبت به پذیرایی و شام و موسیقی و رقص رسید.

گروه رقص خورشید خانم به سرپرستی هنرمند ساکن مونتریال، آرام بیات، چند رقص زیبا اجرا کردند.

و در حالی که گروه اسپانیایی زبان با آهنگ ها و ترانه های زیبایشان لحظاتی خوش می آفریدند، خانم آغداشلو و دکتر مریدی با حضور بر سر میزها با تک تک میهمانان جشن احوالپرسی می کردند و عکس می گرفتند.