رادیو زمانه در کنگره‌ای که در شهر کلن (آلمان) برگزار شد و پس از سه روز در روز یکشنبه ۱۲ فروردین (یکم آوریل) به کار خود پایان داد، دو “سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)” و “اتحاد فدائیان خلق ایران ـ طرفدار وحدت” و جمعی از کنشگران چپ متحد شدند. حزب واحد را “حزب چپ ایران (فداییان خلق)” نام نهاده‌اند.

در کنگره کلن حدود ۱۰۰ نفر از فعالان این گروه‌ها و عد‌ه‌ای مهمان و ناظر شرکت داشته‌اند. نکته بارز ترکیب سنی بالای شرکت‌کنندگان در کنگره بود. جوانان حضوری نداشتند.

افزوده “فداییان خلق” در نام “حزب چپ ایران (فداییان خلق)” بنابر اراده کنگره برای نشان دادن ریشه داشتن حزب متحد در جنبش فدایی است که در سال‌های پس از انقلاب پرشمارترین جریان چپ در ایران بود. از سازمانی که با نام “چریکهای فدایی خلق ایران” در سال ۱۳۵۰ پس از آغاز مبارزه مسلحانه در ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ در سیاهکل تشکیل شد، انشعاب‌های مختلفی صورت گرفت.

کنگره وحدت همه گروه‌های منشعب را در برنگرفته است. حزب تازه تأسیس شده به گفته فعالان آن دربرگیرنده بخش اصلی جریان فدایی است. در کنگره وحدت در کلن همچنین منشوری به مثابه کارپایه حزب جدید به تصویب رسیده است.

حزب جدید مخالف نظام جمهوری اسلامی است و خواهان عبور از آن است. آن گونه که از بحث‌های کنگره، که به صورت زنده از اینترنت پخش شد، برمی‌آید، این جریان به صورت مستقیم از براندازی صحبت نمی‌کند و از در تقابل با خط مشی اصلاح‌طلبی در نیامده است. حزب چپ بر عدالت اجتماعی تأکید می‌کند. تأکید بر سوسیالیسم در بحث‌های کنگره کمرنگ بوده است.

کنگره وحدت، در پایان کار خود این افراد را برای عضویت در شورای مرکزی حزب جدید برگزید: مریم پورتنگستانی، مهدی پرویز، نادر عصاره، محمد اعظمی، علی پورنقوی، منوچهر گلشن، بهروز خلیق، مسعود فتحی، صادق کار، فرزانه عظیمی، پرویز نویدی، فرید اشکان، وهاب انصاری، رضا درخشان، حسن زهتاب، مهدی فتاپور، یدی بلدی، توران همتی، سیامک سلطانی، راحله طارانی، مرضیه دانش، پروین همتی، مهدی ابراهیم زاده، منوچهر مقصودنیا و حجت نارنجی.