شهروند- پیام اخوان، بنیانگذار مرکز اسناد حقوق بشر ایران، در مذاکرات “هفته ی پاسخگویی ایران در مورد مسائل حقوق بشر” که در کانادا برگزار شد به صورت زنده و ویدئویی در این نشست شرکت کرد. دکتر دکتر پیام اخوان در ابتدای سخنانش از توجه کانادا به مسائل حقوق بشر در ایران و برگزاری این نشست تشکر کرد.  در ادامه، دکتر پیام اخوان با مرور وعده های دولتمردان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر ایجاد کشوری آزاد و بر اساس دمکراسی به دروغ بودن این وعده ها اشاره کرد و از مسایل مهم حقوق بشری در حال حاضر ایران و اهمیت توجه جامعه ی جهانی به این مسائل سخن گفت.

در ابتدا با اشاره به تظاهرات اخیر در شهرهای مختلف ایران، دکتر پیام اخوان از اهمیت و حساسیت شرایط در حال حاضر ایران سخن گفت.

دکتر اخوان به شرایط نامساعد و بسیار سخت اقتصادی مردم در دوران پسا برجام و وعده های دروغ حسن روحانی، رییس جمهوری حال حاضر ایران مبنی بر ایجاد شرایط بهتر اقتصادی و برقراری امنیت  برای مردم اشاره کرد.

او در سخنانش به مسایل مهمی از جمله فساد در لایه های مختلف دولتی، فرار بسیاری از اختلاس گران به کانادا از جمله محمود خاوری، حجاب اجباری،  نادیده گرفتن حقوق اقلیت های مذهبی بویژه شهروندان بهایی و زندانی و دستگیری آنها، انکار فشار بر روی اقلیت های جنسی توسط نیروهای حکومتی ، نقش ایران در سرپا نگه داشتن حکومت ظالمانه بشار اسد در سوریه، مرگ کاووس سید امامی فعال محیط زیست و زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی، نرخ بالای بیکاری در میان جوانان ایرانی و فقر موجود در جامعه ی ایران و شرایط بسیار بد محیط ریست در ایران  اشاره کرد.

دکتر اخوان در سخنانش گفت که این شرایط  در ایران دیگر برای مردم قابل تحمل نیست. پیام اخوان همچنین با اشاره به سیستم فاسد قضایی ایران، از زندانیان سیاسی و رفتار خشونت بار حکومت ایران با آنها و اعدام های زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸  سخن گفت.

اخوان در پایان سخنانش به شرایط حساس پیش رو در روزهای آینده اشاره کرد و با تاکید بر لزوم دمکراسی، از دولت کانادا خواست که به مردم  برای قدرتمند شدن در این زمینه و گام برداشتن در راه دمکراسی کمک کند.

 سخنان کامل پیام اخوان را اینجا ببینید و بشنوید.