۶- ساختمانی را به عنوان سه واحدی به شما فروخته اند ولی بعداً متوجه شده اید که قانوناً دو واحدی است. واحد سوم را مالک قبلی خود اضافه کرده است ولی عملاً تأییدیه قانونی ندارد. حال شما چه باید بکنید؟ در مثال فوق می توان همچنین تصور کرد که منزلی به شما فروخته باشند با یک واحد جداگانه در زیرزمین و به شما گفته شده این خانه دو واحدی است بعد شما متوجه شده اید واحد دوم قانونی نیست.

مشاور املاک شما در این باره نقش عمده را خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود هیچگاه مستقیماً و بدون مشاور حرفه ای به عنوان واسطه ملکی را خریداری ننمائید. قبل از قطعی نمودن معامله شما و یا مشاور شما بایستی با مراجعه به مراجع ذیصلاح دقیقاً بررسی نمائید که آیا واحد دوم (یا سوم) از طریق شهرداری مورد بازرسی و تأیید قرار گرفته است یا خیر؟

توجه داشته باشید بین اخذ مجوز برای نوسازی زیرزمین از شهرداری محل با تأیید آن به عنوان واحد ثانوی قانونی تفاوت عمده ای وجود دارد. اگر هنگام خرید خانه فروشنده بگوید برای نوسازی زیرزمین از شهرداری مجوز گرفته است (Finished Basement) به این معنی نیست که این محل مجوز اجاره دادن به عنوان یک واحد جداگانه را دارد.

معمولاً در شرح جزئیاتMLS تا حد زیادی این موضوع ذکر می شود که گاهی باعث اشتباه هم می شود. مثلاً عبارتی نظیر in-law set up یا mortgage helper به طور غیر مستقیم شما را تشویق به اجاره دادن واحد دوم می کند در حالی که این کار قانونی نیست. اگر واحد زیرزمین (یا واحد دوم) قانونی باشد صریحاً فروشنده اعلام می کند که ساختمان Duplex است یا Accessory apt دارد. به هر حال در هنگام تهیه قرارداد خرید، مشاور شما حتماً شرط یا تأییدیه فروشنده را در آن وارد می کند؛ شرطی برای این که قبل از قطعی نمودن قرارداد با مراجعه به شهرداری وضعیت را جویا شوید و سوابق ساختمان را چک کنید. تأیید ضمانت فروشنده (Warrant) هم تا حد زیادی منافع شما را تأمین می کند.

همه تلاش بر این منوال خواهد بود که شما چشم بسته و به صرف صحبت های فروشنده و این که اکنون واحد دوم یا سوم تحت اجاره است و هیچ مشکلی ایجاد نشده اقدام به خرید ملکی ننمائید که عملاً ارزش پرداخت قیمتی که روی آن گذاشته شده را ندارد.

*جعفر کنودی مشاور ارشد املاک است.

jafarhomes@gmail.com