بی بی سی: جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه نویسی، سفر به خارج از ایران و گفتگو با رسانه های داخل و خارج ایران محکوم شد.

فریده غیرت، وکیل جعفر پناهی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که براساس حکمی که روز ۲۷ آذر به او و موکلش ابلاغ شده، پناهی به اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به شش سال حبس تعزیری و به عنوان تتمیم مجازات به ۲۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

خانم غیرت گفت که او و موکلش در مهلت مقرر به حکم صادرشده اعتراض و تقاضای تجدید نظر خواهند کرد.

جعفر پناهی شب ۱۰ اسفند سال ۱۳۸۸ همراه با ۱۷ نفر، از جمله همسر و دخترش، در منزل خود در تهران بازداشت شد. بیشتر افراد بازداشت‌ شده روزهای بعد آزاد شدند، اما این فیلمساز ۴۹ ساله نزدیک سه ماه در زندان اوین باقی ماند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی تهران پیش از آزادی موقت آقای پناهی گفته بود که “جرم او سیاسی نبوده است.”

بسیاری از محافل هنری و سینمایی جهان به بازداشت جعفر پناهی اعتراض کردند و دست‌اندرکاران سینمای ایران نیز در نامه‌ای جمعی خواهان آزادی پناهی شدند.

پناهی در زندان دست به اعتصاب غذا زد و خرداد امسال با پرداخت وثیقه موقتا آزاد شد.

محمد رسول اف

جعفر پناهی در دادگاهی که روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه برگزار شد، خود را فیلمسازی غیرسیاسی خواند. او گفت: “به جرم ساختن فیلمی محاکمه می‌شوم که هنگام دستگیری، حتی سی درصد آن هم فیلمبرداری نشده بود. به گمان من، بازداشت من و همکارانم در حین فیلمبرداری فیلمی ناتمام، هجوم صاحبان قدرت بر همه اهل فرهنگ و هنر و سینماگران کشور است و قدرت‌نمایی برای این که: هر که از ما نیست و مثل ما فکر نمی‌کند، محکوم است. “

حکم محرومیت پناهی از سفر به خارج از ایران در حالی صادر شده است که مدیر جشنواره سینمایی برلین، روز دوشنبه ششم دسامبر، اعلام کرد که جعفر پناهی برای عضویت در هیئت داوران دوره آینده جشنواره انتخاب شده است.

آقای کوسلیک توضیح داد که فیلمساز ایرانی در آخرین دوره فستیوال برلین در فوریه ۲۰۱۰ نیز مهمان افتخاری جشنواره بود، اما از طرف مقامات جمهوری اسلامی به او اجازه سفر به آلمان داده نشد.

پناهی پیش از این به چند مراسم سینمایی از جمله به جشنواره‌های سینمایی کن و ونیز دعوت شده بود، اما موفق به شرکت در آنها نیز نشد.

این فیلمساز قرار بود به مناسبت نمایش فیلم کوتاه “آکاردئون” در جشنواره سینمایی ونیز حضور داشته باشد، اما نتوانست از ایران خارج شود.

جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ از جشنواره سینمایی کن جایزه “دوربین طلایی” را به خاطر فیلم بادکنک سفید برنده شد.

فیلم دایره به کارگردانی پناهی در چندین جشنواره مورد تحسین قرار گرفت، از جمله به جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز دست یافت.

آقای پناهی در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم آفساید از جشنواره سینمایی برلین جایزه “خرس نقره‌ای” را برای بهترین کارگردانی دریافت کرد

همچنین به گزارش کلمه، حکم محکومیت «محمد رسول‌اف» مبنی بر شش سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام صادر شده است.

میرزازاده وکیل مدافع رسول‌اف نیز با تائید صدور حکم محکومیت موکلش از سوی دادگاه بدوی به ایسنا گفت: به رای صادره در مهلت مقرر اعتراض خواهیم کرد.

وی افزود:‌ در حال حاضر آقای رسول‌اف فیلمی در دست ساخت دارد که در مرحله اخذ مجوز از وزارت ارشاد است.