روزنامه های تایمز، ایندیپندنت، گاردین و فایننشیال تایمز روز دوشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) خبر اصلی صفحه های اول خود را به رویدادهای ایران اختصاص داده اند

 

شهروند ـ ۱۵ جون ۲۰۰۹


 


 

روزنامه های تایمز، ایندیپندنت، گاردین و فایننشیال تایمز روز دوشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) خبر اصلی صفحه های اول خود را به رویدادهای ایران اختصاص داده اند.


روزنامه تایمز در صفحه اول خود مطلبی تحت عنوان "امید ایران به اصلاحات بر باد رفت" تصویر بزرگی از حمله نیروهای امنیتی با باتوم به یکی از هواداران میر حسین موسوی انتشار داده است.

روزنامه تایمز در این مطلب به رویدادهای ایران در پی اعلام نتیجه انتخابات و عمدتا برخورد نیروهای بسیج و پلیس با هواداران معترض میرحسین موسوی می پردازد.

اما در سرمقاله این روزنامه تحت عنوان "بهار تهران" نوشته شده است که تندروهای مذهبی ایران مصمم به حفظ قدرت هستند و به همین منظور برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع محمود احمدی نژاد درنگ نکردند.

سرمقاله تایمز سپس ادامه می دهد که برای مدت چند هفته از بهار ایران، رهبران تندروی این کشور شاهد آن بودند که آزادی بیان به شعار مرگ بر دیکتاتور و شرکت دختر و پسر در گردهمایی ها و افشای فساد و دروغ گوئی مقامات منجر شد.

سرمقاله روزنامه تایمز ادامه می دهد که از این روی جای تعجب ندارد که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران نشانه هایی از زوال قدرت روحانیون را در مقابل خود دید و جای تعجب ندارد که در حوزه های رای گیری تحت کنترل هواداران رئیس جمهور آرای ریخته شده حتی در زادگاه خود میرحسین موسوی هم به نفع محمود احمدی نژاد از صندوقها بیرون آمد.

سرمقاله روزنامه تایمز این طور نتیجه گیری می کند که اعتماد به نفس حکومت از بین رفته است و برخورد ماموران آن با تظاهر کنندگان هرگز نخواهد گذاشت که مردم فریبی را که خورده اند به دست فراموشی بسپارند.

روزنامه ایندیپندنت در صفحه اول خود تصویر زنی با روبنده و چادر سیاه به چاپ رسانده و زیر آن نوشته است "صورتی در بین جمعیت و فریادی از ته دل."

درکنار عکس، نامه ای از یک دختر دانشجوی ایرانی با نام مستعار مریم منتشر شده که در آن مریم از روزنه امیدی که در دل او به آینده کشورش باز شده بود و از نومیدیهای پس از اعلام نتیجه انتخابات نوشته است.

اما مریم معتقد است که تغییری در ایران روی داده و جوانان اکنون مانند شیرهای به قفس انداخته ای شده اند که برخورد با آنها در آینده دیگر آسان نخواهد بود.

 

اما مایکل اکسورتی، رییس بخش مطالعات ایران در دانشگاه اکستر، یک مقاله تحلیلی در روزنامه ایندیپندنت دارد تحت عنوان "بحران مشروعیت راههای زیادی در مقابل اصلاح طلبان باقی نمی گذارد."

او در این مقاله می نویسد که جمهوری اسلامی ایران اکنون با بحران مشروعیت روبروست و این بحران اساس دولت و نظام کشور را که سی سال پیش پایه ریزی شد به زیر سئوال برده است.

مایکل اکسورتی در ادامه می نویسد که تغییر در نتیجه انتخابات به مثابه تغییر در سیاست جمهوری اسلامی است. او می گوید که از زمان انقلاب تاکنون همواره دو جریان در داخل حکومت ایران وجود داشته است یکی جریان اسلام خواه و دیگری جریان دمکراسی خواه، اما اکنون جریان اسلام خواه از ایمان و اعتقاد مذهبی فاصله گرفته و کار آن صرفا به مشروعیت بخشیدن به حکومت روحانیون خلاصه شده است.

روزنامه گاردین در صفحه اول خود عکسی از هواداران پرچم به دست محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، انتشار داده و چندین مطلب از خبرنگاران خود جولیان بورگر و ایان بلاک در تهران را که از مشاهدات خود درگردهمایی های هواداران محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی در تهران نوشته اند، به چاپ رسانده است.

گاردین در یک مقاله تحلیلی جداگانه نیز مفصلا به پیامدهای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در خارج از مرزهای این کشور می پردازد.

گاردین می نویسد که انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری باعث نگرانیهای زیادی در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس شده است، زیرا این کشورها که به جامعه شیعیان خود اعتماد ندارند نگرانند پیروزی محمود احمدی نژاد ایران را به سمت توسعه نفوذ خود در منطقه سوق دهد.

پیامد دیگر پیروزی آقای احمدی نژاد به نوشته گاردین، مسابقه تسلیحاتی از جانب کشورهای منطقه برای مقابله با "خطر" هسته ای ایران است.

سایمون تیس دال به مشکلاتی که نتیجه انتخابات برای باراک اوباما به وجود خواهد آورد هم اشاره کرده و می نویسد که اگر ایران به سیاست های محمود احمدی نژاد در قبال مسئله هسته ای ایران ادامه دهد راه دیگری در مقابل امریکا و متحدان غربی او باقی نمی ماند به جز آنکه به مواضع قبلی خود بازگردند.

 

روزنامه فاینانشیال تایمز در سرمقاله خود با تیتر "رهبران دینی اراده خود را تحمیل کردند" می نویسد که پیروزی قاطع محمود احمدی نژاد را نمی توان معتبر شمرد و واکنش تند دستگاه رهبری ایران به هواداران میرحسین موسوی شک و تردیدهایی را نسبت به نتیجه انتخابات به وجود می آورد. این سرمقاله چنین نتیجه گیری کرده است که آمریکا و متحدانش باید به خاطر داشته باشند که تمایل به تعامل با ایران بیش از مقابله با این کشور برای رهبران مذهبی ایران نگران کننده خواهد بود، زیرا متحد کردن مردم در مقابله با دشمن خارجی برای آنان آسان ترست.