شهروند ـ آرش عزیزی: این هفته که شروع شد، یادمان افتاد که گرچه موسم سال نو و عید نوروز است، اما ما ایرانی های مقیم کانادا نمی توانیم یکی دو هفته بساط کار و زندگی را مثل روزهایی که در ایران بودیم، ببندیم و برویم دنبال خوش گذرانی و باید همچنان مشغول کار و زندگی باشیم، اما به خاطر حال و هوای نوروزی و آغاز فصلِ بهار (که البته در تورنتو هنوز با هوای چندان خوبی همراه نبوده) هم که شده، می توانیم میزان خوشگذرانی ها را کمی بالاتر ببریم.

 این هفته  ۴۰امین جوایز سالیانه ی جونو، که مهمترین رویداد سالیانه موسیقی کانادا است، برگزار می شود و به همین مناسبت سراسر شهر پر از رویدادهایی در این زمینه است. خودِ مراسم اهدای جوایز عصرِیکشنبه ۲۷ مارچ در ایر کانادا سنتر (Air Canada Centre, 40 Bay Street) برگزار می شود و قیمت بلیت هایش، به نسبت اهمیت آن، آنقدرها هم نجومی نیست و از ۶۵ دلار شروع می شود. امسال دریک،خواننده ی هیپ و هاپ و آر اند بی، قرار است مجری مراسم باشد تا نام خود را به عنوان جوان ترین مجری تاریخ جونو ثبت کند. دریکِ تورنتویی که معمولا سر و کله اش در جوایز گرمی هم پیدا میشود به واقع مایه ی افتخار شهر ما است و با بزرگترین های دنیای هیپ هاپ، از جی زی تا کانیه وست، کار کرده و دیدن از نزدیکش کلی هیجان انگیز است.

اگر وقت یا پول تان به پای تماشای دیدن خود این مراسم نمی رسد، توجه تان را به روزهای جمعه و شنبه،۲۵ و ۲۶ مارچ، جلب می کنیم که بسیاری از سالن های شهر پر از اجراهای بهترین ستاره های کانادایی می شود. رویهمرفته بیش از ۱۰۰ گروه در بیش از ۲۰ نقطه ی شهر اجرا می کنند. از جمله باسیا بولات، پوریر، بدوئین ساندکلش، لیلا بیالی وبلیت هر کدام از این اجراها ۵/۱۷ دلار است و با ۳۰ دلار میتوانید تمام اجراهای هر دو شب را تماشا کنید. بلیت ها را هم از تیکت مستر می توان خرید و هم به شیوه ی سنتی از پابِ هورس شو تاورن (Horseshoe Tavern, 370 Queen Street West).

 

از دیگر نکات جالب این است که بعضیموزه ها و گالری های شهر هم نمایش هایی ویژه ی جونو برگزار می کنند از جمله گالری هنری انتاریو (Art Gallery Ontario, 317 Dundas Street West) و مرکز علوم انتاریو (Ontario Science Centre, 770 Don Mills Road) که این هفته رنگ موسیقی به خود می گیرند.

برنامه ی این ها و همه ی سایر رویدادهای مربوط به جوایز جونو را میتوانید در وب سایت آن به آدرس junoawards.ca پیدا کنید.

 

از دیگر رویدادهای جذاب این آخر هفته، نمایشگاه ملی موتورسیکلت (nationalmotorcycleshow.com) است که روزهای شنبه و یکشنبه (از ۱۰ صبح تا ۹ شب در روز اول و از ۱۰ صبح تا ۵ عصر در روز دوم) در بتر لیوینگ سنتر   (‌Better Living Centre, Exhibition Place) برگزار می شود. این ۳۰ امین سال است که این نمایشگاه در تورنتو برگزار می شود و در آن هر چه مربوط به موتورسیکلت است پیدا میکنید.

 

در ضمن ساعت۸:۳۰ تا ۹:۳۰ روزِ شنبه هم آن چیزی است که به ساعت زمین (Earth Hour) معروف شده و از ساکنان خواسته میشود چراغ ها و لوازم برقی غیرضروری را یک ساعت خاموش کنند تا به ایجاد آگاهی در مورد گرمایش جهانی و تاثیر آن بر محیط زیست کمک شود. دور و بر شهر که بچرخید می بینید که در این ساعت هم سرگرمی های بی برقی برقرار است.