محمد حقوقی، شاعر و منتقد پر آوازه ی ایران، در روز دوشنبه هشتم تیرماه در سن هفتاد و دوسالگی درگذشت.


شهروند ۱۲۳۷  پنجشنبه ۹ جولای  ۲۰۰۹


 

میزان پرس: محمد حقوقی، شاعر و منتقد پر آوازه ی ایران، در روز دوشنبه هشتم تیرماه در سن هفتاد و دوسالگی درگذشت.

محمد حقوقی در سال ١٣١۶ در یکی از قدیمی ترین محلات اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند و برای ادامه ی تحصیل راهی تهران شد. در تهران، در دانشسرای عالی در رشته ی ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و پس از فراغت از تحصیل به اصفهان بازگشت و به تدریس ادبیات فارسی در دبیرستان های این شهر مشغول شد.


حقوقی- همزمان با تدریس ادبیات فارسی در اصفهان- با نشریات ادبی و فرهنگی کشور از جمله "نگین"، "جگن"، "پیام نوین"، "هنر و ادبیات جنوب" و بخش های ادبی و فرهنگی نشریات پرتیراژی چون "کیهان"، "اطلاعات" و "آیندگان" دورادور همکاری داشت.

 محمد حقوقی با همکاری تنی چند از اهل شعر و ادب در اصفهان از جمله هوشنگ گلشیری، احمد میرعلائی، جلیل دوستخواه، محمد کلباسی، ضیاء موحد و احمد گلشیری در سال ١٣۴۴ نشریه ی "جنگ اصفهان" را به راه انداخت.

 این نشریه که در پی انتشار از همکاری برجسته ترین و نامدارترین شاعران و نویسندگان آن دوران ایران برخوردار شد بسیار زود جای خود را در میان نشریات ادبی دیگر باز کرد و انتشار آن تا سال ١٣۶٠ادامه یافت. به باور بسیاری، نقطه ی آغاز شهرت محمد حقوقی انتشار مقاله ای زیر عنوان"کی مرده، کی بجاست" در سال ١٣۴۵ است. محمد حقوقی در این مقاله پس از بررسی شعر شاعران معاصر و پیروان نیما به این نتیجه می رسد که از میان آنان شعر احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، یدالله رویائی و منوچهر آتشی را میتوان "شعر مطرح" پس از نیما دانست.

 حقوقی در سال ١٣۴۵از اصفهان به تهران کوچ کرد و در این شهر ماندگار شد. چند مجموعه شعر از جمله "زوایا و مدارا"، "فصل های زمستانی"، "خروس هزار بال" و "شب، مانا، شب" و چند عنوان کتاب مسقل در بررسی شعر احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالت، سهراب سپهری و طبیعتاً نیما یوشیج در مجموعه یا کلکسیونی زیر عنوان "شعر زمان ما" و بالاخره جنگی از شعر شاعران معاصر ایران با نام "شعر نو از آغاز تا امروز" در دو جلد از جمله آثار پرشماری است که از این شاعر و منتقد پرکار برجای مانده است.