حزب نیودموکرات، اپوزیسیون رسمی کشور، این هفته دولت محافظه کار استفن هارپر را زیر سوال برد که چرا علیرغم تحریم های اقتصادی که علیه سوریه اعمال شده است شرکت نفتی سانکور همچنان تجهیزات ۲/۱ میلیارد دلاری خود را در همکاری با شرکتی دولتی در سوریه اداره می کند و کسب و کارش را تعطیل نکرده است

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، هلن لاوردیه، مسئول امور خارجه در کابینه سایه ان دی پی، روز دوشنبه در مجلس گفت تحریم هایی که در ماه اکتبر اعمال شده اند قرار بوده پیغام قدرتمندی به رژیم رئیس جمهور بشار اسد بفرستد اما این تحریم ها تا بحال باعث توقف فعالیت های سانکور در این کشور نشده است. لاوردیه گفت: «دولت باید کسب اطمینان کند که تحریم های جدید علیه سوریه دوستان شان را از کسب و کار در حالی که هزاران نفر از مردم کشته می شوند باز خواهد داشت.»

دولت کانادا در ماه اکتبر دارایی های اعضای رژیم اسد را منجمد و فروش یا انتقال محصولات نفتی از سوریه را ممنوع کرد. در همان زمان اما اعلام شد که این تحریم ها شامل گاز طبیعی نمی شود.

شرکت سانکور، که مرکز آن در کالگری آلبرتا است، از بزرگترین غول های نفتی جهان به شمار می رود. این شرکت در سال ۲۰۱۰ شروع به تولید گاز طبیعی از پروژه ای ۲/۱ میلیارد دلاری در چاه های گاز البا در مرکز سوریه کرد. این شرکت به دلایل امنیتی تعداد کارگران کانادایی مشغول در این پروژه را، که در ۲۷۵ کیلومتری شمال شرق دمشق قرار دارد، فاش نمی کند.

پاسخ محافظه کاران

در حالی که باب دکرت، دبیر پارلمانی وزیر خارجه، روز دوشنبه در مجلس جواب قاطعی به ان دی پی نداد، جان برد، وزیر امور خارجه، این هفته پس از پایان سفر خود به خاورمیانه به رسانه ها گفت دولتش از عمد جلوی سانکور را نگرفته است.

به گزارش پست مدیا نیوز، برد روز سه شنبه بر تفاوت های موقعیت سوریه و لیبی (که در این مورد آخری سانکور مجبور به تعطیل کار شده بود) تاکید کرد. او گفت سانکور در لیبی مشغول تولید نفت برای صادرات بوده اما در سوریه گاز طبیعی را برای تولید داخلی برق استخراج می کند.

وزیر امور خارجه گفت: «قطع برق خانواده ها عواقب منفی قابل توجهی بر حمایت مردم از اصلاحات خواهد گذاشت و ما فعلا تصمیم گرفته ایم که قطع برق بیمارستان ها، محل های کار و خانه ی خانواده ها منفی و نه مثبت خواهد بود.»

او البته گفت دولتش شاید این سیاست را در روزهای آینده تغییر دهد.

دیگر تغییر بزرگ که برد به آن اشاره کند موضع محکم شورای امنیت علیه لیبی بود که دخالت نظامی در این کشور را تایید کرده بود اما در مورد سوریه حتی قطع نامه ای در محکومیت رژیم این کشور هم صادر نکرده است.

برد در ضمن در مورد تحریم های بیشتر علیه ایران تاکید کرد که دولتش از ایران نفت نمی خرد و تنها پولی که فرستادنش از کانادا به ایران مجاز خواهد بود انتقال مستقیم به اعضای خانواده و گذراندن امور سفارت کانادا در تهران است.