مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال و رهبر اپوزیسیون، هفته‌ی گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی که در هتل هایت در مرکز تورنتو برگزار شد با روزنامه‌نگارانی از نشریات زبان‌های  …


شهروند ۱۲۴۷  پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹


 

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال و رهبر اپوزیسیون، هفته‌ی گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی که در هتل هایت در مرکز تورنتو برگزار شد با روزنامه‌نگارانی از نشریات زبان‌های مختلف کانادا دیدار کرد. این نشست را شورای نشریات و رسانه‌های قومی کانادا سازمان داده بود. خبرنگار شهروند نیز در این جلسه حضور داشت.

آقای ایگناتیف در این دیدار ابتدا بر این تاکید کرد که لقب "نشریات چندفرهنگی" را که معمولا به نشریات زبان‌های غیررسمی در کانادا اطلاق می‌شود دوست ندارد. او اشاره کرد که این نشریات در واقع "نشریاتی کانادایی هستند که به شهروندانی خدمت می‌کنند که زبان‌هایی به غیر از زبان‌های رسمی را نیز صحبت می‌کنند".

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود، پیش از ورود به مرحله‌ی پرسش و پاسخ، بر دو نکته‌ی اصلی در نقد دولت محافظه‌کار هارپر تاکید کرد.


 

۱)     عدم حمایت دولت هارپر از شهروندان کانادایی که در خارج از کشور با مشکل مواجه می‌شوند مثل مورد اخیر زن سومالیایی-کانادایی که چند ماهی در کنیا اسیر شد چون عکس پاسپورتش تفاوتی جزئی با خودش داشت. ایگناتیف اعلام کرد: "یک کانادایی،‌ کانادایی است، کانادایی است، کانادایی است… ما همیشه باید به شهروندی برابر که در منشور حقوق و آزادی‌هایمان مکتوب شده است احترام بگذاریم".

۲)     عدم ارائه نقش رهبری‌کننده و موثر کانادا به رهبری هارپر در جامعه‌ی بین‌المللی و مشخصا ناکامی در برقراری ارتباط موثر با دو غول بازارهای جهانی، چین و هند. ایگناتیف ضمن باز کردن مفصل برنامه‌های حزبش در این زمینه بر این تاکید کرد که جمعیت عظیم چینی و هندی‌الاصل کانادا پشتوانه‌ی خوبی برای ورود این کشور به این زمینه است.


 

ایگناتیف در بخش پرسش و پاسخ با انواع پرسش‌ها مواجه شد که بیشتر روی تم‌های دو سئوال قبلی بودند. خبرنگاران نشریات زبان‌های مختلف بیشتر سئوال‌هایی مربوط به کشور مبدا نشریه‌ی خود می‌پرسیدند. برای مثال خبرنگاری از نشریه‌ای روس‌زبان نظر ایگناتیف راجع به ارتباط کانادا و روسیه را پرسید که رهبر اپوزیسیون در پاسخی دیپلماتیک پس از شوخی در مورد این‌که "ایکاش می‌توانستم به روسی جواب بدهم اما روسی‌ام اصلا خوب نیست" به این واقعیت اشاره کرد که روسیه "قدرتی بزرگ" است و باید با آن مذاکره کرد. او در ضمن در پاسخ به سئوال‌های متعدد خبرنگاران چینی‌زبان بر این تاکید کرد که سفرش به چین، که به علت ماجرای انتخاباتی در اتاوا به تعویق افتاده است، اولین سفر پس از انتخابات خواهد بود… حتی اگر در آن هنگام نخست‌وزیر کانادا باشد. ایگناتیف در پاسخ به سئوال خبرنگاری ایرانی در مورد لغو مداوم ویزاهای ایرانیان تاکید کرد که در صورت به قدرت رسیدن، روند مطمئن‌تری برای ویزاها فراهم می‌کند تا اطمینان کسب کند بخصوص آن ایرانی‌هایی که در جریان تحولات اخیر در معرض خطر هستند موفق به کسب ویزای کانادا می‌شوند.


 

خبرنگار شهروند ضمن تقدیر از ایگناتیف به خاطر اشاره به نقش فراقومیتیِ نشریات غیرانگلیسی و فرانسوی‌زبانِ کانادایی سئوالی در مورد این مطرح کرد که دولت لیبرال او چگونه قرار است به وعده‌ی خود برای توازن بودجه عمل کند و آیا این کار قرار است روی دوش کارگران و زحمت‌کشان انجام شود یا آن ثروتمندانی که خود باعث این بحران شدند؟‌ ایگناتیف ضمن تشکر از این سئوال بر این تاکید کرد که دولتش مالیات‌ها را افزایش نخواهد داد اما در ضمن آن‌ها را کاهش نیز نمی‌دهد و با تغییر بعضی هزینه‌های تلف‌کننده به سمت توازن بودجه می‌رود. ایگناتیف یادآوری کرد که لیبرال‌ها قبلا کسری بودجه‌ی دولت محافظه‌کار برایان مالرونی را متوازن کرده‌اند و این بار نیز همین کار را با کسری بودجه‌ی سرسام‌آور دولت هارپر خواهند کرد. رهبر اپوزیسیون در ضمن خاطرنشان کرد که این بحران را نباید "روی دوش آسیب‌پذیرها حل کرد".


 

رویهمرفته دیدار ایگناتیف با روزنامه‌نگاران نشریات غیرانگلیسی و فرانسوی‌زبان، آن هم در میان کارزار دوفاکتوی انتخاباتی که حتی سفر مهم ایگناتیف به چین را لغو کرده است، نشان از نقش روزافزون این نشریات می‌دهد. وقت آن است که بخش‌های مختلف جامعه‌ی کانادایی با شناخت این نقش به دنبال راه ارتباط بهتری با شهروندان کانادایی که با زبان‌های مادری خود ارتباط راحت‌تری دارند، باشند.