خلبان سابق ارتش ایران، هوادار مجاهدین، راننده‌ی تاکسی،‌ رباینده‌ی فرزند، …

شهروند آرش عزیزی: زندگی بسیاری ایرانی-کانادایی‌ها در چند دهه‌ی گذشته بنا به واقعیت‌های زندگی در این دو کشور و روابط آن‌ها شامل تنش‌ها و ماجراهای بسیاری بوده است اما در همین میان هم سخت است زندگی‌ای به پرحادثه‌ای غلام صادقی جبلیِ ۴۸ ساله پیدا کرد.

اولین بار ۱۷ سال پیش بود که جبلی در کانادا خبرساز شد. این راننده‌ی تاکسی وقت در تخطی از رای دادگاه که سرپرستی فرزند را به مادر سپرده بود، او را ربود و به ایران فرستاد تا اینترپول، پلیس بین‌الملل، به دنبالش بیافتد.

غلام صادقی جبلی

حالا او، که در بلژیک دستگیر شد و در دسامبر ۲۰۱۰ به کانادا فرستاده شد، هفته‌ی گذشته پس از گذشت این همه سال بالاخره به خاطر ربودن کودک خود به ۱۵ ماه زندان محکوم شد.

جبلی در واقع حکمی ۲۲ ماهه از دادگاه عالی انتاریو دریافت کرد، اما از آن‌جا که هفت ماه را در حبس پیش از محاکمه بود، تنها ۱۵ ماه دیگر را پیش رو دارد. او در ضمن دو سال پس از پایان مدت حبس خود، در شرایط آزادی مشروط خواهد بود.

اولین بار در سال ۱۹۹۵ بود که دادگاهی در انتاریو دستور داد جبلی فرزند چهار ساله‌اش را به دست مادر بسپارد. اما او که خود پناهجویی بود که به خاطر مخالفت‌هایش علیه رژیم جمهوری اسلامی به کانادا آمده بود در تخطی از رای دادگاه فرزندش را ربود و نزد پدر و مادر خودش در ایران فرستاد، اما ۱۲ سال بعد، وقتی فرزند داشت ۱۸ سالش می‌شد، او را به خاطر اجتناب از خدمت سربازی به کانادا پس فرستاد.

قاضی، ای.جی. اومارا، گفت جبلی پسرش را به “کشوری متلاطم و با رژیمی سرکوبگر” فرستاده است و آن هم در جایی که دستور دادگاه قابل اجرا نبوده است چرا که ایران جزو امضاکنندگاه کنوانسیون لاهه در مورد ربودن بین‌المللی کودکان نیست.

در جریان دادگاه شنیدیم که جبلی در زمان ورود به کانادا به عنوان پناهجو راننده تاکسی بوده و در سال ۱۹۹۲ از بنیانگذاران شرکت “کراون تاکسی سرویس” (Crown Taxi Service) که از آن وقت تاکنون جواز کار خود را از دست داده است.

اما داستان‌های جالب جبلی بیشتر به پیش از ورودش به کانادا برمی‌گردد. او از خلبانان نیروی هوایی بوده که در جنگ ایران و عراق شرکت کرده است. جبلی به ادعای خود درون ارتش محافلی علیه رژیم سازمان می‌دهد و به خاطر “حمایت از مقاومت” پنج سال زندانی می‌شود و پس از آزادی بلافاصله عازم کانادا می‌شود. در خارج از کشور با سازمان مجاهدین خلق تماس می‌گیرد و به هواداری فعالانه از آن‌ها می‌پردازد.

حالا این خلبان سابق که پس از پنج سال حبس در ایران عازم پناهجویی و تاکسی‌رانی در کانادا و سپس فرار به اروپا بوده، باید بیش از یک سال دیگر را به خاطر تخطی از حکم دادگاه خانواده پشت میله‌های زندان بگذراند.