شماره ۱۲۱۹ ـ پنجشنبه  ۵ مارچ  ۲۰۰۹

موضوع عجیبی نیست که زوجی پس از گذشت مدتی از دوران زندگی مشترک به فکر داشتن فرزندی بیفتند که در حال و هوای روزهای به تکرار افتاده شان تنوعی ایجاد کنند. هیچ کس نمی تواند منکر این موضوع شود. تا این جای ماجرا همه چیز خوب است و نمی توان به آن ایرادی وارد کرد، اما امان از روزی که این زوج متوجه می شوند که برای داشتن فرزند با مشکلاتی روبرو شده اند. آن زمان است که پای انواع و اقسام پزشک و کلینیک ها به میان می آید.

به طور واضح، ناباروری علاوه بر تظاهر اجتماعی، در بروز حوادث و پیشامدهای جسمی و روانی اعم از افسردگی، اضطراب، به درجات خفیف تا متوسط، کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه بروز اختلال در روابط اجتماعی و خانوادگی موثر است.

استرس ناشی از ناباروری می تواند همراه با مشکلات اقتصادی و هزینه های گزاف درمان، بر روی زندگی یک خانواده، بخصوص یک زن تاثیرات زیادی بگذارد.

یکی از مواردی که بیمه بهداشت عمومی در استان انتاریو  پوشش نمی دهد، داروست و از طرفی داروهای متعددی چه از لحاظ مشخصات، مصرف و محدودیت استفاده وجود دارد.

آیا تا به حال به داروهای مارک دار (Brand Name) و همچنین داروهای باروری (Fertility Drug)  فکر کرده اید؟ اگر شما در آینده نیازمند دارو در این زمینه باشید چه می کنید؟ بی شک، می بایست هزینه های سنگین برایش پرداخت کنید و از طرفی متاسفانه اکثر شرکتهای بیمه در این خصوص پوشش ندارند و تنها تعداد معدودی شرکت بیمه هستند که می توانند این مورد بخصوص را پوشش دهند.

در بیمه های تکمیلی، علیرغم خبر خوب افزایش طول عمر خانمها، با این همه مشکلات و مواردی نظیر مصرف دارو، مراقبت ویژه و ناتوانی جسمی برای خانمها وجود دارد.

یکی از مواردی که در بیمه های تکمیلی به چشم می خورد، دارو است. علیرغم حق انتخابهایی که وجود دارد، بد نیست بدانیم که در بیمه های تکمیلی (Complementary Insurance) بخش دارو با فاکتورهای متعدد آن از مقدار سطح و سقف پوشش و نسبت مشارکت شرکت بیمه، مطلبی است که نباید آن را نادیده گرفت.

همچنین مقدار مبلغ کسر شدنی، مارک دار بودن و یا جنریک بودن دارو هم موضوعی است که باید در نظر گرفت. این نکته هم در خاطرمان باشد که واجد شرایط باشیم و به این امید که هر زمان اراده کنیم می توانیم طرح مورد دلخواهمان را انتخاب کنیم، بسنده نکنیم. چه بسا دیده می شود افراد زمانی مراجعه می کنند که دیر شده و یا با محدودیت هایی برخورد می کنند.

با توجه به آمار می توان گفت بیش از ۹۵ درصد از ناباروری ها قابل درمان است و شاید بتوان گفت که دوره کابوس بچه دار نشدن زوج های نابارور به پایان رسیده است. در حال حاضر براساس ارقام و آمار ۴۰ درصد ناباروری ها مربوط به زنان، ۴۰ درصد مربوط به مردان، ۱۰ تا ۱۵ درصد عوامل مشترک و ۵ تا ۱۰ درصد عوامل ناشناخته به شمار می روند. این آمار نشانگر این موضوع است که نقش زن و مرد در ارتباط با ناباروری یکسان است.

در حالی که معمولا این زنان هستند که به دلیل بارور نشدن، مورد برخورد قرار می گیرند.

تمام عزیزانی که طرح و برنامه ریزی برای بچه دار شدن دارند می توانند با دوراندیشی بیمه ای اختیار کنند که در صورت نیاز به مواردی نظیر داروهای باروری یا جلوگیری از بارداری هزینه گزافی پرداخت ننمایند.

به خاطر بسپارید که در صورتی که تجربه یا پیشینه نامناسبی داشته باشیم (هرگونه  سابقه) نمی توانیم متقاضی چنین بیمه ای که به ظاهر ساده ترین بیمه است، باشیم، لذا توصیه می کنیم هر چه زودتر و با وجود شرایط مناسب تر متقاضی بیمه باشیم.

روز زن بر همه شما زنان مبارک.


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com