Mohammad-Rahimian

امروز ۱۱ جولای، روز جهانی جمعیت است. این روز از سال ۱۹۸۹ وارد تقویم شد تا جهان، رشد بی رویه جمعیت را فراموش نکند. در حال حاضر، حدود ۷.۱ میلیارد انسان بر روی زمین زندگی می کنند و روزانه ۲۲۷ هزار پا به عرصه گیتی می گذارند. دنیای امروز پیچیدگی های خاصی دارد، در حالی که ۲۰۰ میلیون زن در دنیا، اختیاری در مورد بارداری، تعداد دفعات آن و فاصله بین کودکانشان ندارند، در مقابل در کشورهایی شاهد رشد منفی جمعیت هستیم. برای مثال، ژاپن یکی از بالاترین سنین بازنشستگی در جهان را دارد. پیش‌بینی می‌شود به دلیل تعداد بسیار محدود زاد و ولد، جمعیت ۱۲۷ میلیونی ژاپن، تا سال ۲۰۵۰ به ۹۵ میلیون کاهش یابد.  به این شکل جمعیت جهان به سرعت در حال پیر و سالخورده شدن است. سازمان جهانی به مناسبت روز بین المللی سلامتی گفته است تا چند سال دیگر در جهان، شمار آنهایی که سنشان بیشتر از ۶۰ سال باشد، بیشتر از کودکان زیر ۵ سال خواهد بود و در حال حاضر، جمعیت افراد بالای ۶۰ سال از مرز یک میلیارد نفر گذشته است. انتظار می رود تا ده سال آینده ۲۰۰ میلیون نفر به جمعیت سالخوردگان اضافه شده و تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت آنها از یک میلیارد به دو میلیارد نفر برسد. این افزایش جمعیت در سالخوردگان نشان موفقیت و پیشرفت در بهداشت و سلامتی، آموزش و اقتصاد و تغذیه است. از سوی دیگر، افزایش سن جمعیت در جوامع انسانی تبعاتی همچون افزایش هزینه‌های درمانی و کاهش تعداد نیروی کار مولد را در پی خواهد داشت این تبعات، هشدارهایی جدی برای بخش های اقتصادی و صنعتی کشورها به شمار می‌روند، اما تاثیرات پیری جمعیت همگی قابل پیش‌بینی نیستند. بالا رفتن سن در جوامع بشری، چالش‌های جدی و ریشه‌ای غیرقابل پیش‌بینی را به وجود می‌آورند، زیرا افرادی که در جامعه سن بیشتری دارند، علاوه بر عدم برخورداری از پتانسیل افراد جوان جامعه برای کار و تلاش، نیازهای متفاوتی نیز دارند. زمانی که افراد پنجمین دهه از زندگی خود را پشت سر می‌گذارند، احتمال مشارکتشان در کار و فعالیت اجتماعی کاهش می‌یابد. همچنین با توجه به اینکه افراد سالخورده میزان قابل توجهی از پس انداز و اندوخته‌های خود را برای گذران بقیه سال های زندگی‌شان استفاده می‌کنند، این مسئله می‌تواند موجب کاهش ذخیره دارایی‌ها در بین افراد یک جامعه شود. دو عامل کاهش نیروی کار و کم شدن میزان تمایل افراد به پس‌انداز، منجر به بروز نگرانی‌هایی می‌شود که کشورهای دارای جمعیت سالخورده اکنون با آن مواجهند. پیری جمعیت، زنگ خطر را برای ظهور یک چالش خطرناک دیگر به صدا درمی‌آورد: گسترش موج بیماری‌های غیرواگیردار که مهمترین آنها عبارتند از: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، آلزایمر و بیماری‌های مزمن تنفسی. اینها به معنای نیاز سالمندان به مراقبت های ویژه و پرستاری است. در انتاریو، مراقبت های ساده تنها ۳ روز در منزل ۱۸۰۰ دلار در ماه هزینه خواهد داشت. اگر علاوه بر آن هفته ای یکبار به پرستار و ۲ ساعت به متخصص نیاز داشته باشیم، این مبلغ ۳۴۰۰ دلار خواهد شد. در لیست ارقام مراقبت، در مکان های دولتی استان انتاریو نیز در حال حاضر هر فرد، ۲۲۷۵  دلار در ماه باید پرداخت نماید و در مکانهای خصوصی طبعا به مبالغ بیشتری نیاز است. ( اعداد برگرفته از شرکت های بیمه بوده و تقریبی است)

بد نیست به بهانه چنین روزی فکر کنیم حالا که قرار است عمر بیشتری داشته باشیم، چگونه از پس هزینه های دوران سالمندی برخواهیم آمد؟ یادآور شویم که می توان بیمه ای برای دوران سالخوردگی داشت و بدون نگرانی زندگی کرد.

 * شرکت اینشوفین افتخار دارد در گردهمایی بزرگ تیرگان، مقدم شما عزیزان را گرامی داشته و پذیرایتان باشد. به امید دیدار همه شما هموطنان گرامی.

برای مشورت در این زمینه با ما تماس بگیرید.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh