شهروند علی شریفیان: جمعه هفته گذشته ۸ نوامبر توفان و گردباد هیان، توفانی که تا کنون در فیلیپین بی سابقه بوده با سرعتی که به حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رسید، ۴۱ استان ساحلی آن کشور را در هم کوبید. برآوردها حاکی بر این است که این توفان سهمناک زندگی حدود ۱۱ میلیون نفر از مردم مناطق مختلف را از هم پاشیده است. ارتباطات به کلی قطع و تا روز دوشنبه به علت شدت توفان و بارندگی های شدید، هیچ کمکی به آسیب دیدگان نرسیده بود. آمارهای اولیه تائید شده خبر از مرگ ۱۸۸۳ نفر داده، اما کارشناسان گفته اند ممکن است دست کم ۱۰ هزار نفر جان خود را در این توفان از دست  داده باشند.

تعداد کشته شدگان توفان هیان در فیلیپین شاید به بیش از ده هزار تن بالغ شود

تعداد کشته شدگان توفان هیان در فیلیپین شاید به بیش از ده هزار تن بالغ شود

روز دوشنبه ۱۱ نوامبر، جان برد، وزیر امور خارجه کانادا خبر داد که اولین تیم ویژه امدادهای فوریDART کانادا، با هشت عضو عازم منطقه شده و به زودی تیمی متشکل از ۳۵ تا ۵۰ نفر با یک هواپیمای سی ـ ۱۷ نیروی هوایی ارتش کانادا با تجهیزات کامل تا روز دوشنبه آینده ۱۹ نوامبر به فیلیپین اعزام خواهند شد. استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال یک گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور فیلیپین داشته و کانادا وعده ۵ میلیون دلار برای کمک های انسانی برای تهیه اولین ضروریات را هم داده است.  اتاوا همچنین اعلام کرده که در ازای هر دلار کمک مردم یک دلار هم دولت فدرال به آسیب دیدگان کمک خواهد کرد. خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو هم اعلام کرد که یک میلیون دلار کمک ویژه به فیلیپین خواهد کرد. جامعه فیلیپینی تباران کانادا هم در شهرها و مناطق مختلف شروع به جمع آورهای کمک های لازم برای هموطنان خود کرده اند. حدود ۴۰۰ هزار فیلیپینی تبار در شهرهای مختلف کانادا و از جمله تورنتو و مونترال زندگی می کنند. فیلیپین حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد که اکثریت آنها در جزایر مختلف این کشور آسیای جنوب شرقی زندگی می کنند. درآمد سرانه فیلیپینی ها حدود ۴۷۰۰ دلار در سال است.

آخرین آمارهای فاجعه توفان بی سابقه فیلیپین

بر اساس گزارش های منابع مختلف و از جمله خبرگزاری کانادا، رویترز و سازمان ملل متحد توفان جمعه هفته گذشته موجب اختلال کامل زندگی ۱۱ میلیون نفر شده، ۱۸۸۳ نفر جان خود را از دست داده، ۲۴۸۷ نفر بشدت مجروح شده و دست کم ۹۵ میلیون دلار برای رفع نیازهای اولیه و فوری فاجعه زدگان لازم است. یک شهر ساحلی ۲۲۰ هزار نفری در توفان تقریبا از میان رفته است. ۵۸۳ هزار نفر هم بی خانمان شده اند.

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا گفته است دست کم ۱۴۰۰ شهروند کانادا در فیلیپین هستند و تاکنون هیچ تلفاتی از آنها گزارش نشده است، اما اعلام شده در این توفان ۴ نفر از ساکنان مونترال ظاهرا در میان گم شدگان هستند و خانواده های آنها نتوانسته اند خبری از آنها بگیرند. در زمینه کمک های لازم فوری علاوه بر کانادا که ۵ میلیون دلار وعده داده و انتاریو که یک میلیون دلار کمک کرده، سازمان ملل متحد، برنامه کمک های غذایی جهانی این سازمان و کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، ژاپن و تایوان، مبالغی بین ۲۰۰ هزار تا ۲۵ میلیون دلار کمک مالی کرده اند. سازمان پزشکان بدون مرز ۵۰ امدادگر و پزشک به منطقه توفان زده اعزام کرده و اسرائیل یک بیمارستان برای انجام فوریت های پزشکی احداث می کند.