شهروند علی شریفیان: پس از شایعات قریب به یقین در محافل سیاسی، خبر استعفای استفن هارپر اعلام شد.

در کنوانسیون سیاست های راهبردی محافظه کاران در ونکوور، رسما اعلام شد که استفان هارپر از نمایندگی مجلس هم استعفاء می دهد.

استفن هارپر نخست وزیر پیشین کانادا به عنوان رهبر حزب محافظه کار در انتخابات ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ در برابر لیبرال ها شکست خورد و همان شب از رهبری حزب کناره گیری کرد.

stephen-harper

نخستین بار گلوب اند میل خبر استعفای هارپر را منتشر کرد. هارپر که نزدیک به یک دهه نخست وزیری و رهبری کانادا را در دست داشت، پس از استعفاء به عنوان رهبر حزب، گفته بود به عنوان نماینده حوزه کلگری هریتیج آلبرتا کارش را ادامه می دهد.

هارپر در ونکوور سخنرانی کوتاهی خطاب به نمایندگان انجمن های حزبی ایراد کرد اما درباره استعفایش چیزی نگفت. او عمدتا درباره ده سالی که رهبری حزب را بر عهده داشت و آینده حزب محافظه کار سخن گفت. او ابتدا قصد نداشت در این کنوانسیون سخنرانی کند، اما با اصرار رونا آمبروز، رهبر موقت حزب راضی به انجام این کار شد.

هارپر از زمانی که در انتخابات شکست خورد خیلی ساکت و در حاشیه بوده و در مجلس هم هیچکس صدای او را نشنید. استفن هارپر نخستین بار به نمایندگی از حزب رفرم انتخاب شد و بعد با یک دوره فاصله دوباره به مجلس برگشت. در سال ۲۰۰۳ رهبری ترکیب آلیانس کانادایی ها و حزب محافظه کار را به دست گرفت و مجموعا سه دوره حکومت را در دست داشت.

دیمیتری سوداس مدیر ارتباطات هارپر بین سال های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۰ به سی بی سی گفت که استعفای هارپر هیچ تعجبی ندارد. هارپر گزینه های زیادی در خارج از حوزه سیاست دارد از جمله کار با عنوان های مختلف برای کلان شرکت های آمریکایی که خواستار استفاده از سابقه و تجربه او هستند، ولی هنوز معلوم نیست هارپر بعد از کناره گیری اش به چه کاری بپردازد.

هارپر قرار است پیش از نشست های پائیزی مجلس رسما از نمایندگی استعفاء بدهد.