رادیو آلمان: محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه “نامه امیر” به ‌خاطر ترسیم کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش ایلنا، در جلسه دادگاه، اعضای هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات وکیل شاکی و ابوالفضل نیک‌عهد، مدیرمسئول نشریه “نامه امیر” این هفته‌نامه را در زمینه درج کاریکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک، مجرم شناخت.
اسماعیل کوثری، یکی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، در مورد این‌که آیا حکم شلاق برای یک کاریکاتور حکم سنگینی نیست، گفت: «به‌هر حال هرجایی یک حکمی دارد، یک جا شلاق است، یک جا زندان است و یک جا جریمه.»

کوثری در پاسخ به این پرسش که برای کاریکاتور نباید حکم شلاق در نظر گرفت، می‌گوید: «این نظر شماست و نظر شما برای خود شما محترم است و برای ما محترم نیست. نظر شما می‌گوید شلاق نباشد ما می‌گوییم هرچه شرع گفته باید اقدام شود.»

نشریه “نامه امیر” دهمین سال فعالیت مطبوعاتی خود را می‌گذراند و به گفته خود این نشریه پرتیراژترین نشریه استان مرکزی و نشریه‌ای با مشی انتقادی است.

کاریکاتورهای توکا نیستانی (راست) و مانا نیستانی (پائین) در همدردی با محمود شکرائیه که به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده اراک به ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است

مانا نیستانی، هنرمند کاریکاتوریست در اعتراض به این حکم چهره ی لطفی آشتیانی نماینده مذکور را کشیده و از همکارانش هم خواسته که آنها نیز چنین کنند. توکا نیستانی نیز به فراخوان برادرش پاسخ مناسبی داده و کاریکاتورهای این دو کاریکاتوریست حرفه ای را در اینجا می بینید.

مانا در یادداشتی که به همراه کاریکاتورش در مردمک چاپ کرده نوشته است، زمانی خط قرمز تنها رهبر و روحانیت بود حالا به نماینده مجلس هم رسیده است.