یکی از مواردی که شرکت های بیمه بسیار در خصوص آن حساس هستند و در صورت تکرار حق بیمه های تمدیدی را افزایش می دهند به موقع پرداخت نکردن اقساط بیمه است. دلیل این حساسیت آن است که امکان برنامه ریزی مالی از ایشان سلب خواهد شد. خانوارها یا به عبارتی خریداران بیمه بایستی برای پرداخت به موقع حق بیمه دارای زمان بندی مناسبی باشند تا در زمره بد حسابان قرار نگیرند. از این رو موضوع مقاله این هفته به این مطلب اختصاص داده شده است.

آقای اسکات هانا مدیر مسئول جامعه مشاوران اعتبارات مالی در نشست خبری راه هایی را که تحقق آن برای اکثر قریب به اتفاق خانوارها عملی و میسر است، توصیه کرده که نظر شما خوانندگان محترم را به آن موارد جلب می نماید:

در اکثر موارد دو موضوع اصلی سرفصل مشکلات مالی است. اول اصطلاحا بودجه ای که عوامل مختلف و غیر منتظره ای به آن تحمیل می شود و دوم بودجه ای که موارد غیر منتظره را پیش بینی نمی کند.

در اغلب موارد شاهد هستیم که در یک ماه خاص از سال هزینه های کوچکی مثل تعمیر ماشین یا شارژ آپارتمان یا افزایش کوچک مالیات به یکباره با هم تحقق یافته و به بودجه از پیش تعیین شده تحمیل می شوند، از این رو در آن دوره خاص ۲۰۰ – ۳۰۰ دلار کاهش به چشم می خورد و چون برایش منبع درآمد ویژه ای وجود ندارد، لذا همواره انباشت شده و به دوره بعد با ضریب تکاثر منتقل می گردد، البته این موضوع برای گروهی که اصطلاحا چک به چک (وابستگی محض به حقوق ماهیانه) زندگی می کنند، بسیار صادق است.

آمار نشان داده است که فقط ۲۷ درصد کانادایی ها قادرند برای چند ماه در صورت بیکاری به زندگی نرمال خود ادامه بدهند و بقیه با مشکل بسیار جدی روبرو هستند از این رو داشتن یک پس انداز معقول برای زمان های غیر منتظره بسیار پیشنهاد می شود این مبلغ می تواند بین ۳ الی ۵ ماه از کل هزینه هایی باشد که امکان توقف آنان نیست مثل بازپرداخت اقساط وام خانه- حق بیمه اتومبیل  و خورد و خوراک.

 

پیشنهادات ضروری برای داشتن بودجه معقول و برنامه ریزی مناسب مالی:

۱ ـ داشتن بیمه عمر و حادثه (از کارافتادگی) در زمره ضروریات است تا در صورت مواجه شدن با ریسک فوت یا از کار افتادگی کلی و جزیی بتوان استانداردهای قبلی حفظ و افت اقتصادی به وجود نیاید.

۲ ـ برنامه ریزی پرداخت اقساط کارت های اعتباری: بیشترین خطر آن است که به جای پرداخت کل بدهی در هر ماه آن را در حداقل پرداخت تنظیم نماییم و این بدهی انباشته در پایان سال باعث عدم تعادل در نقدینگی و در نتیجه به هم خوردن بودجه خواهد شد.

۳ ـ انتقال بدهی های مختلف به وام مجدد مسکن که از بهره بسیار پایین و مطمئنی برخوردار است. این رویه باعث می شود که اولا با یک طلبکار مواجه هستید در ثانی اینکه بانک هم مطمئن است که شما از پشتوانه مالی معتبری که خانه شماست بهره مند می باشید.

۴ ـ اگر در صدد خریدن اتومبیل جدیدی هستید تلاش نمایید که از توان حرفه ای یک بروکر وام بهره ببرید تا ایشان با شناخت از امکان بازپرداخت ماهیانه و مدتی که می خواهید آن وام را مستهلک نمایید بهترین الگو را برایتان طراحی و تنظیم نماید.

۵ ـ با بانکی که از آن وام مسکن گرفتید مشورت نمایید تا ایشان با استفاده از الگوهای مناسبی که در اختیار دارند بتواند شما را راهنمایی کند تا با پرداخت حتی ۵۰ دلار بیشتر در ماه وامتان را دو سال جلوتر بازپرداخت نمایید و بهره کمتری بدهید.

 

 Leaky budget بودجه ای که عوامل مختلف و غیر منتظره ای به آن تحمیل می شود.

  Rainy-day fund بودجه ای که موارد غیر منتظره را پیش بینی می کند.