صدای امریکا: تصاویر ماهواره ای و اظهارات مقامات ایرانی نشان می دهد که جمهوری اسلامی پس از سه ناکامی بزرگ در سال گذشته میلادی، در حال آماده شدن برای پرتاب ماهواره به فضا است، این در حالی است که ایالات متحده این اقدام را بخشی از تلاش جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه موشکی‌اش می‌داند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای که از سوی شرکت «پلنت لبز» مستقر در سانفرانسیسکو منتشر و به تایید کارشناسان موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری رسیده است، نشان می دهد که فعالیت‌هایی در سکوی پرتاب این مرکز فضایی در حال انجام است و خودروهای بیشتری به محل رفت و آمد می‌کنند.

مرکز فضایی امام خمینی در حدود ۲۳۰کیلومتری جنوب شرق تهران قرار دارد و بنابر گزارش آسوشیتدپرس در گذشته افزایش فعالیت ها در این مرکز نشانه آمده شدن جمهوری اسلامی برای انجام پرتاب ماهواره بوده است.

این خبرگزاری نوشت که افزایش این فعالیت ها همزمان با گزارش‌های رسانه های دولتی و نیمه رسمی ایران از آغاز جشن‌های ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی در این کشور است. ایران به طور متداول دستاوردها در نیروهای مسلح، برنامه های فضایی و تلاش‌های هسته‌ای خود را در این روزها رونمایی می کند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران دوشنبه شب ۷ بهمن ماه در توئیتی به گزارش رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) پاسخ داد و تایید کرد که ایران قصد دارد یک سیستم ماهواره‌ای بنام «ظفر» را راه‌اندازی کند.

آماده سازی آشکار برای پرتاب موشک از سوی ایران پس از دو پرتاب ناکام ماهواره های «پیام و دوستی» در سال گذشته و همچنین انفجار موشک ماهواره‌بر ناهید-۱ در ماه آگوست صورت می گیرد.

همچنین مقامات ایران در فوریه سال ۲۰۱۹ از وقوع آتش‌سوزی جداگانه در سازمان فضایی خبر دادند و اعلام کردند که در این آتش‌سوزی سه محقق کشته شدند.

آسوشیتدپرس نوشت که انفجار در ایستگاه فضایی امام خمینی حتی توجه پرزیدنت ترامپ را نیز به خود جلب کرد و رئیس جمهوری آمریکا در این باره در توئیتر خود اشاره کرد. همچنین حتی گمانه‌زنی‌هایی نیز در مورد احتمال حمله‌های سایبری مطرح شد.

پرزیدنت ترامپ در توئیت خود درباره انفجار در این ایستگاه فضایی نوشته بود که ایالات‌متحده در این سانحه دست نداشته است و افزود «برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم بتواند متوجه شود که چه اتفاقی در سایت یک افتاده است.»

ایالات متحده ادعا می کند پرتاب چنین ماهواره‌هایی مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و از ایران خواسته است تا هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک های بالستیک که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند را انجام ندهد.

از سوی دیگر ایران مدعی است که به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و به پرتاب ماهواره خود ادامه می دهد و آزمایش موشکی این کشور وجه نظامی ندارد.

آسوشیتدپرس نوشت که ایران طی یک دهه گذشته چندین ماهواره کوتاه برد را به مدار ارسال کرده است. همچنین این کشور در سال ۲۰۱۳ یک میمون را به فضا پرتاب کرد.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر همچنین برای پرتاب ماهواره به فضا با استفاده از موشک تلاش کرده است.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی نیز طی سال‌های اخیر با اعتراض بسیاری از کشورها انجام شده است. تا زمستان سال ۱۳۹۶ که آمریکا موضوع آزمایش های موشکی بالیستیک ایران را در شورای امنیت مطرح کرد، سپاه پاسداران این آزمایش‌ها را به طور مداوم انجام می‌داد.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده و گفته است که رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، کمک به تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز خود دست بردارد.

در همین حال تنش بین ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. پس از حملات راکتی به خلیج فارس و همچنین حملات راکتی به تاسیسات دیپلماتیک و نیروهای آمریکایی در عراق، قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه با حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

پس از آن یک حمله موشکی بالستیک تلافی جویانه توسط ایران به پایگاه های عراقی در اوایل این ماه انجام شد. یک هواپیمای مسافربری اوکراین هم در آسمان تهران ساقط و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. جمهوری اسلامی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که سرنگونی این هواپیما با شلیک «غیرعمد» موشک توسط سپاه صورت گرفته ​است.