شهروند- بزرگترین بانک مرکزی دنیا این هفته نرخ بهره ی پایه ی خود را افزایش خواهد داد.
رئیس صندوق فدرال ایالات متحده ی آمریکا، جروم پاول، اعلام کرده است که نرخ بهره ی پایه بانک مرکزی آمریکا این هفته افزایش خواهد یافت و این تغییر علاوه بر بازار ایالت متحده ی آمریکا بقیه بازارهای جهان بویژه کانادا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.  و این در حالی ست که کانادایی ها هم اکنون بدهی های بسیار زیادی به بانک دارند و از نرخ بالای وام های بانکی بسیاری شکایت می کنند.

 

 

این بالارفتن نرخ بهره تنها آمریکا را تحت تاثیر قرار نمی دهد و تاثیر مستقیمی بر میزان بدهی های کانادایی ها و نرخ بهره ی وام های بانکی آنها خواهد داشت.

این تنها افزایش نرخ بهره نیست و افزایش بعدی به گفته ی کارشناسان در دسامبر ۲۰۱۸ و سپس در اوایل سال ۲۰۱۹ انجام خواهد شد. مبادلات پولی نه تنها در کانادا، بلکه در جهان تحت تاثیر مبادلات پولی و نرخ بهره در امریکاست و پیش بینی می شود به دلیل این افزایش، ارزش واحد پولی بسیاری از کشورهای جهان در مقابل دلار امریکا افت کند.

یکی از اتفاقاتی که باعث می شود بازار پولی کانادا از این آسیب در امان نباشد، افزایش نرخ بهره ی بانکی در خود کانادا است که هنوز به میزان لازم انجام نشده است. باید توجه داشت که تاثیر این نرخ بهره در اقتصاد کانادا در مدت زمان طولانی تری هویدا خواهد شد. در کشورهایی نظیر آرژانتین و ترکیه نرخ پروژه ها و وام های دولتی به دلار آمریکا محاسبه می شود و این افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن این قیمت ها خواهد شد. همچنین بر اثر این اتفاق بسیاری از سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری خود به دلار آمریکا روی خواهند آورد و همین موجب تاثیرات مخربی بر واحد پولی کشورهایشان خواهد شد.