سازمان "علیه تبعیض، سازمان دفاع از حقوق زنان در ایران" گزارشی از جلسه ی بحث و سخنرانی با عنوان "اسلام سیاسی، قانون شریعه و حقوق زنان" به …


شماره ۱۲۲۲ ـ پنجشنبه  ۲۶ مارچ  ۲۰۰۹


 

سخنرانی مریم نمازی در تورنتو

 

سازمان "علیه تبعیض، سازمان دفاع از حقوق زنان در ایران" گزارشی از جلسه ی بحث و سخنرانی با عنوان "اسلام سیاسی، قانون شریعه و حقوق زنان" به شهروند ارسال داشته که در زیر می خوانید:

روز شنبه ۱۴ مارچ، سازمان علیه‌ تبعیض (سازمان دفاع از حقوق زنان در ایران) به همراه کمیته مدنی حقوق ایران و گروه آزادی زن در عراق، جلسه‌ی بحث و سخنرانی موفقی را در تورنتو برگزار کردند. مریم نمازی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران و سخنگوی کمپین قانون برابر برای همه در بریتانیا، برای شرکت در این سخنرانی به کانادا دعوت شده بود. این جلسه در سالن اتحادیه‌ی کارگران فولاد در مرکز شهر تورنتو برگزار شد.

موضوع بحث و سخنرانی "اسلام سیاسی، قانون شریعه و حقوق زنان" بود. سه شخصیت دیگر به همراه مریم به عنوان سخنران در این مراسم ظاهر شدند: طارق فتاح، بینانگذار کنگره مسلمانان کانادا و نویسنده‌ی کتاب "به دنبال یک سراب: توهم غم‌انگیز دولت اسلامی"؛ عصام شکری، لیدر حزب کمونیست کارگری چپ عراق و رئیس سازمان دفاع از سکولاریسم و حقوق مدنی در عراق؛ جاستین تروتیه، مدیر اجرایی شاخه‌ی انتاریوی انجمن خرد.

جمشید هادیان نقش مدیریت بحث را به عهده داشت و کار را با پرسیدن سئوال از چهره‌های حاضر آغاز کرد. جوانب مختلف موضوعات جلسه در سئوال‌های مختلف مطرح شد و شرکت‌کنندگان هر کدام پاسخ‌های خود را در این زمینه ارائه کردند. ظهور اسلام سیاسی در دوران معاصر و نقش انقلاب ایران در آن، نقش مولتی‌کالچرالیسم در رشد اسلام سیاسی، مبارزه علیه اعمال قانون شریعه در بریتانیا، نقش مذهب در قوانین اجتماعی کانادا، رابطه‌ی بین زیر پا گذاشتن حقوق زنان و اسلام، وضع حقوق زنان و اسلام سیاسی در عراق، پاکستان، ایران، مالزی، اندونزی و کشورهای دیگر تنها چند نمونه از مسائل متعددی هستند که در جلسه‌ی روز شنبه مطرح شدند.

مریم نمازی و عصام شکری بخصوص سخنان پرشوری علیه اسلام سیاسی و نفوذ آن در جوامع غربی به زبان آوردند. مریم به نقش ارتجاعی آن در خاورمیانه و این واقعیت اشاره کرد که صف اول مبارزان اسلام سیاسی همان مردمی هستند که نام "مسلمان" به آن‌ها اطلاق می‌شود. عصام با اشاره به تئوری‌های ارتجاعی مولتی کالچرالیسم و نسبیت فرهنگی به ریشه‌های فکری آن‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که تولد این نظریه‌ها در واقع به دوره‌ی ارتجاعی ریگانیسم و تاچریسم بازمی‌گردد. طارق فتاح بخصوص به گروه‌های چپ‌گرایی که پرچم حماس و حزب‌الله را بلند کرده‌اند حمله کرد و یادآوری کرد که لنین در سخنرانی خود برای مردم تاشکند، نقش ارتجاعی آخوندها و ملاها را یادآور شده است. جاستین تروتیه بر اهمیت ابراز وجود آتئیست‌ها و بی‌خدایان به عنوان یک گروه اجتماعی مهم تاکید کرد.

پس از این نوبت شرکت‌کنندگان در جلسه بود که سئوال‌های خود را مطرح کنند. سئوال‌ها بحث را به زمینه‌های بیشتری برد و مسائلی همچون سازمان‌های مذهبی که خدمات اجتماعی ارائه می‌کنند، حقوق زن و مذاهب مختلف (غیر از اسلام) نیز مطرح شدند و توسط سخنرانان پاسخ گرفتند.

جلسه‌ی روز شنبه با حضور نزدیک به ۱۰۰ نفر از مردم مختلف برگزار شد و فضای فکری جالبی حول مبارزه علیه اسلام سیاسی به وجود آورده بود. سفر مریم نمازی به کانادا در ادامه‌ی مبارزات جهانی او علیه اسلام سیاسی و بخشی از نبرد همیشگی او برای حقوق زنان و سکولاریسم قرار می‌گیرد و جلسه‌ی مذکور روز مهمی در تاریخ این مبارزات بود.