آرش عزیزی ـ گروهی از خانواده‌ها کارزاری به راه انداخته‌اند تا مدارس انتاریو را وادارند رفتار بهتری با دانش‌آموزان دیابتی داشته باشند.

روز دوشنبه‌ی این هفته، چندین نفر از کودکان مبتلا به دیابتِ نوع اول و والدین‌شان با نمایندگان مجلس استانی از هر سه حزب دیدار کردند تا نگرانی‌های خود را مطرح کنند. آن ها می‌خواهند استان لایحه‌ای را که برای حمایت از این کودکان به مجلس ارائه شده، تصویب کنند.

این لایحه، که لایحه ۵ نام دارد، توسط دیو لواک، نماینده برنت در کوئینز پارک، ارائه شده و منشوری است برای حقوق دانش‌آموزان دیابتی و کسب اطمینان می‌کند تا آن‌ها از حقوقی مثل داشتن محلی امن برای تزریق انسولین و وقت کافی برای غذا خوردن برخوردار باشند.

والدین نگرانی که این هفته به مجلس رفتند می‌گویند اغلب ساده‌ترین نیازهای کودکان دیابتی در مدارس زیر پا گذاشته می‌شود. یکی از آن‌ها چهار سال است دختری دیابتی دارد (اشلی، که اکنون ۱۶ ساله است) و با مشکلات این کودکان از نزدیک آشنا است. او به خبرنگار تورنتو استار گفته است که برای مثال از دخترش خواسته‌اند هنگام خوردن آب‌میوه (که باید برای تنظیم قند خونش بنوشد) از کلاس بیرون برود. سایر والدینی که با هم گروه «دیابت در مدارس انتاریو» را تاسیس کردند نیز مسائل مشابهی را گزارش کرده‌اند.

حدود ۷۰۰۰ کودک مدرسه‌ای مبتلا به دیابت نوع ۱ در انتاریو وجود دارند.

نیوبرانزویک دو سال پیش متممی به قانون آموزش و پروش خود وارد آورد تا از امنیت کودکان دیابتی در مدرسه کسب اطمینان شود. به گفته انجمن دیابت کانادا هیچ استانی به جز این استان شرقی چنین قوانینی ندارد، البته هیئت اداره مدارس تورنتو، که در کانادا بزرگترین است، اخیرا طرحی برای مدیریت دیابت تصویب کرد.