آرش عزیزی ـ وقتی دبی و بقیه اعضای خانواده شارمونت خبر را شنیدند، بر خود لرزیدند و شاید آرزو کردند آن‌چه از آن در هراسند اتفاق نیافتاده باشد. خبر می‌گفت انفجاری در هتلی در مکزیک صورت گرفته و تعدادی کانادایی در آن کشته شده‌اند؛ و این همین هتلی بود که برادرِ دبی، کریس شارمونت و همسرش، تارا، با کودکان‌شان مگان و جان، به ترتیب ۱۰ ساله و ۹ ساله، در آن اقامت گزیده بودند.

طولی نکشید که بدترین واهمه‌ها تایید شد. تارا از مکزیک تلفن کرد. دبی در مصاحبه با تورنتو استار نقل می‌کند که تارا پای تلفن گفته: «رفتند». او که شب یکشنبه هفته گذشته از خانه‌اش در درامهلرِ آلبرتا با خبرنگار استار مصاحبه کرده می‌گوید: «نمی‌دانم چه بگویم واقعا نابود شده‌ایم».

کریسِ ۴۱ ساله و پسرش، جان، از جمله پنج گردشگر کانادایی هستند که صبح یکشنبه هفته‌ی پیش در انفجار گاز در یکی از هتل های محبوب کنکونِ مکزیک کشته شدند. دو کارگر نیز جزو کشته‌شدگان بودند.

انفجار در لابی هتلِ ۶۷۶ اتاقی گرند پرینسس ریویرا در شهر پلایا دل کارمن، ساعت۹:۳۰ صبح به وقت محلی روی داد.

به گزارش رسانه‌های مکزیک سایر کشته شدگان عبارتند از: مالکوم جانسون از نانایموی بریتیش کلمبیا، الگین آرون، سرجیو ویه‌گاس مارکز و ادوآردو فلورس.

دارلین فرگوسنِ ۵۲ ساله، از ادمونتون، ابتدا زنده بود و به بیمارستان برده شد، اما طبق آخرین اخبار او نیز جان سپرده است. به گفته ادمونتون جورنال، فرگوسن مادربزرگی بود که برای عروسی پسرش به این هتل آمده بود.

علاوه بر این، هشت کانادایی نیز مصدوم شدند و دو نفر از آن ها در شرایطی وخیم قرار دارند. ده نفر دیگر، از جمله دو آمریکایی و هشت کارمند مکزیکی هتل، مصدومیت‌های کمتری دارند.

مالکوم جانسون ۳۳ ساله روز پیش از انفجار در ساحل با همسرش ازدواج کرد . او جزو کشته شدگان در لابی هتل ریویرا است. همسر و دختر یک ساله اش سالم هستند

گلن هاگ از هالیفکس یکی از چندین کانادایی بود که در این هتل مکزیکی اقامت داشت. به گزارش تورنتو استار، او صبح، بشقاب خالی در دست، در صف صبحانه بود که صدای انفجار کرکننده را شنید. دیوارها تکان خوردند و پنجره‌های رستوران خرد شد. او به خبرنگار استار گفته: «مردم اول فکر کردند هواپیمایی به ساختمان زده».

هاگِ ۳۵ ساله با دوست دخترش جولی به این سفر رفته بود و یکشنبه شب بازگشت. جولی که به همراه او در فرودگاه پیرسونِ تورنتو بود می‌گوید: «تا به حال چنین صدایی نشنیده بودم. زمین تکان خورد، دیوارها تکان خوردند».

به گفته فرانسیس آلور، دادستان کل شهر کینتانا رو، که هتل در آن واقع شده، احتمال داده می‌شود گاز طبیعی از باتلاقی در آن نزدیکی زیر هتل جمع شده و منفجر شده. تحقیقات برای تایید چنین امکانی آغاز شده است. مقامات هتل گفته‌اند در جایی که انفجار صورت گرفته هیچ لوله گازی واقع نشده بوده.

طرفه تلخ آن‌جا که شارمونت و همسرش، تارا، هر دو برای شرکت انکانا در درامهلرِ آلبرتا کار می‌کردند که در زمینه گاز طبیعی فعالیت می‌کند.

جانسونِ ۳۳ ساله در نانایموی بریتیش کلمبیا مشاور املاک بود و به گفته روزنامه پراوینسِ ونکوور برای ماه عسل به این سفر آمده بود. دختر یک ساله او هم در هتل بود، اما به گزارش روزنامه مذکور آسیب ندیده است.

علاوه بر آن‌ها، کانادایی‌های بسیاری از سراسر کشور در این هتل بودند. فضایی از غم و اندوه میان آن‌ها برقرار شده است. این یکی از بدترین فجایع مرگ و میر گردشگران کانادایی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.