آرش عزیزی ـ استفن هارپر نخست‌وزیر کانادا که هفته گذشته پس از اجلاس گروه ۲۰ در کره جنوبی به ژاپن رفته بود در بازدید از این کشور گفت با این‌که کانادا رکود را پشت سر گذاشته اما کشورش هنوز گروگان مخاطرات بحران جهانی سرمایه‌داری است.

هارپر در شرایطی صحبت می‌کرد که سایه بحران دوباره بر سر جهان بلند شده است.  رهبران گروه ۲۰ یک اجلاس پرخرج و پرحادثه دیگر در کره را پشت سر گذاشتند اما نتوانستند بر سر چگونگی بازسازی اقتصاد جهانی به توافق برسند. در عین حال بازارهای سراسر جهان از امکان سقوط مالی ایرلند بر خود لرزیدند.

به گزارش تورنتو استار از یوکوهاما٬ هارپر در کنفرانس مطبوعاتی که پس از شرکت او در اجلاسی از رهبران منطقه در ژاپن برگزار شده بود اشاره کرد که رشد اقتصادی در آینده بسته به حرکت هماهنگ در برخورد با آن جریانات بازرگانی و سرمایه‌گذاری(“عدم توازن‌های جهانی») دارد که احیای رکود ۲۰۰۹-۲۰۰۸ را کند می‌کنند.  با این حال او گفت برنامه دولتش برای قطع خرج‌های انگیزشی در ماه مارس همچنان پابرجا است.

دولت محافظ‌ه‌کار هارپر در مواجهه با ۴۵ میلیارد کسری بودجه امسال می‌خواهد خرج انگیزشی را در ماه مارس خاتمه دهد و از بودجه سال ۲۰۱۱ شروع به کاهش خرج و کاهش کسری بودجه اتاوا کند.

اقتصاد همچنان ضعیف آمریکا تاثیر عظیمی بر کانادا گذاشته  است و بعضی اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند دولت هارپر شاید مجبور شود برنامه‌هایش را تغییر دهد و خرج انگیزشی را به تدریج و نه با قطع ناگهانی خاتمه دهد.

کانادا به همراه  هندوستان رئیس گروه کاری است که وظیفه دارد تفاوت‌های سیاستی شدیدی که باعث شد نشست کره جنوبی به هیچ توافقی نرسد حل کند.  این گروه کاری را«جی ۲۰» منصوب کرده است.

هارپر برای شرکت در کنفرانس دو روزه سازمان همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک به ژاپن رفت. این سازمان ۲۱ کشوره پس از این اجلاس تصمیم گرفته است به سوی تجارت آزاد بیشتر در سراسر منطقه آسیا پاسیفیک- که سریع‌الرشدترین اقتصاد منطقه‌ای جهان در حال حاضر به شمار می‌رود- حرکت کند.  هدف این است که تا سال ۲۰۲۰ تواققنامه‌ای برای تجارت آزاد آسیا پاسیفیک تصویب شود.هارپر در سفر خود این اقبالِ نادر را داشت که از قصر سلطنتی ژاپن دیدار کند. او یکشنبه هفته گذشته به اتاوا بازگشت.