شهروند : دولت لیبرال فدرال اقدامات لازم را برای پایان دادن به این نوع تنبیه با تهیه و عرضه لایحه ای با عنوان سی – ۸۳ از چندی پیش شروع کرده است. رالف گودیل، وزیر امنیت عمومی، این لایحه را به مجلس ارائه کرده و پس از گذران مراحل معمول و تصویب در مجلس عوام به اجرا در می آید.

بر حسب مفاد این لایحه مهم زندانیانی که شامل تنبیهات مضاعف می شوند از این پس به جای سلول انفرادی حبس خود را در واحدهای ویژه ای می گذرانند که در آنجا بر حسب وضعیت هر یک، برنامه های ویژه برای توانبخشی و خدمات درمانی در زمینه روانی به آنها داده می شود.

این گروه زندانیان روزانه به مدت چهار ساعت وقت خود را با زندانیان بند عمومی و تماس انسانی با آنها می گذرانند. این واحد ها در قسمت های جداگانه ای از زندان های فدرال تعبیه می شوند.

همچنین در این لایحه آمده این برنامه و طرح ها برای زندانیانی که مانند دیگر زندانیان قابل مدیریت نیستند، اجرا خواهد شد. رالف گودیل اظهار امیدواری کرده حتی این برنامه هم بزودی زود به پایان برسد.

 

این نخستین بار است که در جهان «سلول و حبس انفرادی» به این شکل در زندانها مدیریت می شود و عملا از بین می رود. روانشناسان، کارشناسان و کسانی که برای کوتاه و یا دراز مدت در زندانهای انفرادی بوده اند، بر این باورند که «زندان انفرادی»  صدمات روانی به زندانیان وارد می آورد که اثرات فاجعه باری بر آنها و برای تمام عمرشان می گذارد و در واقع بی رحمانه ترین نوع «شکنجه» است.

گودیل پس از عرضه لایحه سی – ۸۳ توضیح داد استفاده از این اقدامات توانبخشی محدودیت زمانی ندارد. سال گذشته دولت فدرال لایحه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن حداکثر حبس انفرادی به ۱۵ روز محدود شد.

 

پیر پل راس، نماینده محافظه کار منتقد امنیت عمومی، این لایحه را مورد انتقاد قرار داده و می گوید ترودو و لیبرال ها حقوق جانیان و قاتلین خطرناک را بر حق و حقوق قربانیان آنها الویت داده و با تصویب و اجرای این لایحه گذراندن زمان حبس را برای زندانیان خطرناک آسانتر می کنند.

گروهی ازکارشناسان می گویند یکی از مشکلات برای اجرای مفاد این لایحه کمبود نیروی انسانی لازم برای توانبخشی و دادن کمک های درمانی روانی به این گروه از زندانیان است.