اولین زمستان کانادا برای تازه واردین بسیار خاطره انگیز و در بعضی موارد سخت و طاقت فرسا است چرا که بجز سرما و برف و بوران برای مهاجرین جدید پدیده های ویژه دیگری هم از قبیل باران یخ و طوفان های سهمگین به ارمغان می آورد، ولی همه این موارد یکطرف و تجربه اولین رانندگی در جاده های برون و درون شهری در این شرایط جدید در طرف دیگر این معادله، چیز دیگری است.

جامعه ایرانی که با تجربیات زیادی از آن جمله  “دست به فرمانهای عالی” خود را به اینجا رسانده اصلا انتظار ندارد که شخصی به آنها  بگوید “کمی بایستی تامل کنی و شاید احتیاج به آموزش های جدید هم باشد”.  لذا در اکثر موارد شاهد حادثه تلخی هستیم که نشان از عدم آمادگی با شرایطی دارد که تا به حال تجربه نشده . از این رو اکثر شرکت های بیمه با هدف آموزش اقدام به چاپ بولتن/ اخبارنامه هایی می کنند تا آنهایی که با تجربیات ارزنده خود به عنوان مهاجر به کانادا می آیند بدانند که کوله بار تجربیاتشان اقلا در این زمینه نمی تواند به ایشان کمک کند و بهتر است با الگو برداری از تجربه بقیه خود را در مقابل حوادث غیر مترقبه آماده کنند.

آقای کالین آسلستین مدیر جلوگیری از خسارات یکی از شرکت های بیمه که در تنظیم اخبارنامه های آموزشی نقش ارزنده ای داشتند معتقدند که اولین مورد شرایط جاده ها است که طی سال شاهد حدود ۷۰ درجه سانتیگراد اختلاف دما هستند (تابستان ۳۵+ و زمستان ۳۵_) و از این رو در مدتی از سال جاده های برون شهری و خیابان های شهری توسط مسئولان شهرداری ها در حال تعمیر و بازسازی است و رانندگان با موانع سرعتی/ترافیکی مواجه هستند که محدودیت هایی را برایشان ایجاد می کند که بایستی همیشه به هوش باشند و مخصوصا نسبت به حفظ فاصله با اتومبیل های جلویی توجه نمایند. این سرما و شرایط منحصر به فرد فصلی در زمستان محدودیت های دیگری را نیز به دنبال دارد که به آن اشاره می شود:

۱-گرم کردن اتومبیل قبل از به کارگیری ادوات گرمایشی: اگر اتومبیل خود را در محوطه بیرونی پارک می کنید یا به عبارت دیگر داخل پارکینگ سر پوشیده نیست، حتما بعد از روشن نمودن اتومبیل آن را برای تطبیق با محیط بیرون ۲ الی ۵ دقیقه گرم نمایید (اجازه دهید که اتومبیل روشن بوده و به کار خود ادامه دهد تا موتور صدمه نبیند).

۲-حفاظت از شیشه های اتومبیل در مقابل سرمای منفی ۱۵ سانتیگراد: اگر با این درجه مواجه هستید بدانید که شیشه های اتومبیل بسیار حساس و شکننده است و اگر برف یا یخی روی آن را پوشانده از ضربه زدن به آن یا پاک کردن خشن با ادوات سخت خودداری نمایید چون امکان شکستن یا ترک خوردن دارد.

۳- داشتن برف پاک کن های سالم و آبپاش با مخزن پر- در ابتدای زمستان از داشتن برف پاکن های سالم و آب پاش با مخزن پرمطمئن شوید زیرا در شرایط بارانهای سیل آسا یا برف سنگین در زمان رانندگی نیاز مبرمی به آنها دارید. در ضمن حتما بخاری اتومبیل را امتحان نموده و از درست بودن بخارشکن شیشه جلو مطمین شوید. تجربه نشان داده دید کافی در زمستان اولین شرط ایمنی است.

۴-لاستیک زمستانی: هم رانندگی را ایمن می کند و هم تخفیف موثری در بیمه برایتان به ارمغان می آورد.

۵- داشتن کمک های اولیه همراه با پتو- در اتومبیل خود حتما وسایل کمکهای اولیه به همراه یک پتو و حتی بالاپوش زمستانی اضافی همیشه همراه داشته باشید تا در زمان مقتضی بتواند جان شما و سرنشینان را نجات دهد. در ادامه داشتن شارژ باطری موبایل از ضروریات جانبی است.

۶- احتیاط- احتیاط- احتیاط و باز هم احتیاط در اولویت است. در زمستان درجه ریسک را به پایین ترین مرتبه نزول دهید و به هیچ عنوان در رانندگی ریسک نکنید چرا که آثار مخرب جانی و مالی چندین برابر خواهد شد. رانندگی علیرغم سادگی دارای پیچیدگیهایی است که بستگی خیلی زیادی به تجربه و توجه به ایمنی دارد. همیشه بنا به شرایط جاده ها رانندگی خود را تطبیق دهید. “دیر رسیدن بهتر از نرسیدن است.” شاد و سلامت و موفق و موید باشید.