اکثر قریب به اتفاق تجار و صاحبان صنایع و حرف گوناگون به صورت بسیار طبیعی به فکر حداکثر نمودن سود و منفعت خود هستند از جانب دیگر در جهان کنونی که رقابت بسیار بالا و تنگاتنگ است هر روز گروهی مبتکر و کارآزموده به فکر ابداع و کشف راههایی می باشند تا به این هدف دست یابند. در چند دهه گذشته برای دست یابی به این هدف علم و فن بازاریابی به این نتیجه رسیده که ارایه کنندگان خدمات و کالا (حتی بیمه که کالایی نامریی است) بایستی نه تنها رضایت مشتریان را به دست آورند، بلکه پیام روشن و واضحی ارایه کنند که فقط به دنبال سود خود نیستند و می خواهند سود حاصله را با جامعه شهری- کشوری و جهانی شریک شده و در این مراحل تولید هم به هیچ عنوان حاضر نیستند که مصلحت و منفعت خودشان را بر منفعت دیگران ترجیح دهند و در تمامی پروسه تولید به حفظ محیط زیست اعم از آب – خاک – هوا و دیگر منابع طبیعی احترام می گذارند.

موضوع جالبی که در رآس امور سازمان های بزرگ تولیدی و خدماتی خودنمایی می کند تبلور و تحقق انجام” ۳ پی “ است . البته منظور از این “پی” آن “عدد پی” که معادل ۳.۱۴ بود نمی باشد، بلکه انجام سه شعار مهم که با ” پی” انگلیسی شروع می شود، مد نظر است.

۱- مردم و جامعه: در چرخه تولید و مصرف کالا و خدمات تنها خریداران نیستند که به عنوان انسان مخاطب محصولات می باشند بلکه در دوایر متحدالشکلی می توان کارگران – کارکنان- فروشندگان – صاحبان سهام – صادر کنندگان و دولت (دریافت کننده مالیات) را نیز در نظر گرفت. در این میان هر کدام از افراد و سازمان هایی که اشاره شد مستحق آن هستند که فقط به صورت عامل تولید – منفعت یا $ دیده نشوند بلکه به عنوان یک شریک پنداشته و از سود حاصله به نحوی بهرهمند گردند. (مشارکت در سود- تخفیفات پس از فروش- تشویق های فروش سالانه- سود سهام ممتازه-تخفیف برای مشتریان با وفا و ماندگار).

۲- حفظ محیط زیست: عامل دیگری که بسیار مهم تلقی می گردد آن است که چرخه تولید به هیچ عنوان باعث خدشه و خسارتی به محیط زیست اعم از آب- خاک- هوا و منابع طبیعی نگردد چرا که این موارد مشترکاتی است که فقط متعلق به من و شما نیست بلکه به آیندگان نیز تعلق دارد. پس برای ایجاد سود و منفعت پسندیده نیست که با ارزش ترین دادهای هستی را نابود کنیم و اصلح است هر چه شفاف تر عمل نموده و به مصرف کنندگان ثابت کنیم که محصولات – خدمات و کالاهای تولید شده ضرر و زیانی را متوجه محیط زیست نکرده است

شرکت معظم ” اپل” که به تولید ادوات الکترونیکی اعم از کامپیوتر- موبایل و سخت افزارهای دیگر مشغول است در سال ۲۰۱۶ اعلام نمود که در راستای حفظ محیط زیست تمامی ادواتی که در تولیداتش به کار می برد قابلیت برگشت امن و مطمئن به طبیعت دارد و صدمه ای به زیست محیطی نمی زند این عمل باعث شد که فروش سال ۲۰۱۸ آن ۹۳ درصد رشد داشته باشد. شرکتهای ” گوگل” و ” فیس بوک” از این امر تبعیت کردند و اعلام کردند منابع تولید انرژی آنها بسیار امن است و برای طبیعت زیان آور نمی باشد.

۳- سود و منفعت: تمامی سازمان های بزرگ دارای بخش مهمی هستند که به خدمات انسان دوستانه و احترام به بشریت معروف است و بخش قابل توجهی از سود هر ساله خودشان را به مراکز بازپروری- خیریه- کمک به کودکان بی سرپرست اختصاص می دهند و در گزارشات سالانه خود این مورد را با افتخار به سهامداران اعلام می کنند.

شرکتهای بیمه هم از این موارد استثناء نیستند. شاید بد نباشد که به سایتهای آنها مراجعه کنید و دنبال عناوین زیر باشید.

شاد و سربلند و موفق باشید.

Triple Bottom Line

Corporate social responsibility (CSR)