دولت انتاریو در صدد است تا در پاسخ به نیازهای مطرح شده از طرف مردم و کارشناسان بیمه ای، طرح آزمایشی بکارگیری و فعال نمودن اتومبیل های خود راننده را در سطح استان فعال نماید.

در این راستا جناب آقای مایکل پارسا نماینده محترم مردم در مجلس و مسئول پارلمانی وزارت اقتصاد در بخش توسعه تجارت و ایجاد مشاغل جدید در اوایل این هفته به خبرنگاران گفتند که قرار است برای دومین بار طرح پیشنهادی شماره ۶۶ را که از طرف دولت به مجلس در سال ۲۰۱۸ ارایه شده بود برای تصویب، دوباره خوانی نمایند.

این طرح امکانی را برای مخترعین و مبتکرین فراهم می نماید تا با در دست داشتن “گزارشات امکان سنجی”  قادر باشند از مزایای بسیار ارزشمند و حمایتی دولتی در جهت ورود تکنولوژی و فن آوری در اتومبیل های خود راننده بهره ببرند به شرطی که اقلا امکان ۵۰ شغل را برای شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵۰ هزار نفر فراهم کنند.

در متمم این طرح آمده اگر مبتکر و کارآفرین شهر بالای ۲۵۰ هزار نفری را برای ایجاد کارگاه / کارخانه یا مرکز مطالعاتی انتخاب نمود بایستی افراد شاغل به ۱۰۰ نفر افزایش یابند. بودجه ارایه شده در راستای ایجاد مراکز تولیدی – تحقیقاتی و توسعه فن آوریهای جدید خواهد بود و هزینه های شخصی از این محل تامین نمی گردد.

البته ناگفته نماند که طرح پیشنهادی شماره ۶۶ دارای تبصره و متمم هایی است که بسیار جامع به همه دستگاهها و ماشین آلات صنعتی و تجاری نیز تسری پیدا می کند از آن جمله آسانسورهای صنعتی – تجاری و مسکونی و حتی ماشین آلات کشاورزی را شامل شده و هر تکنولوژی که باعث ایجاد و توسعه کار شود را در این زمینه مشمول می گردد.

در ادامه این بحث عنوان شد که طبقه بندی های متفاوتی از نظر قانونی بر این طرح مرتبط خواهد بود که اجازه تردد اتومبیلهای خود راننده را با زمانبندی های مختلف مجاز خواهد کرد.

طرح شماره ۱ آن است که بودجه تخصیص یافته و اتومبیل ها به ادوات و امکانات ویژه ای مجهز شوند.

در طرح شماره ۲ این امکان به اتومبیل داده شده که اقلا بتواند ۵۰ درصد عملیات را بدون نظارت راننده و بسیار ایمن انجام دهند ولی وجود راننده در اتومبیل کاملا ضروری است.

طرح شماره ۳ آن است که اکثر قریب به اتفاق عملیات رانندگی می تواند توسط خود اتومبیل انجام شود ولی وجود راننده طبق قانون الزامی است و راننده بایستی در هر لحظه آماده باشد تا بتواند کنترل اتومبیل را به عهده بگیرد ( از ۲۲ ژانویه امسال دولت انتاریو اجازه تردد این گونه اتومبیلها را  به شهروندان خود داده است).

در طرح شماره ۴ همه عملیات هدایت و کنترل توسط کامپیوتر بسیار هوشمند اتومبیل عملی است

و در طرح شماره ۵ که آخرین مرحله می باشد اصلا نیازی به راننده در اتومبیل نمی باشد و این خود اتومبیل است که عملیات راهبری- کنترل- هدایت- مسیر یابی و همه مسئولیت ها را به عهده دارد.

کارشناسان معتقد هستند که برای ورود به طرح شماره ۴ و ۵ بایستی تا سال ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ صبر کرد چون شرایط جاده ها و شناخت جغرافیایی مسیر تردد فقط تا آن موقع است که کامل می شود.

و اما در انتاریو از هم اکنون اگر دارای اتومبیلی هستید که قابلیت هدایتی آن با طرح شماره ۳ منطبق است می توانید با داشتن اقلا ۵ میلیون دلار بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین آن را وارد خیابان و جاده های برون شهری نمایید. البته ناگفته نماند که دارنده این اتومبیل قطعا به داشتن بیمه شخص ثالث بسنده نکرده و ترجیح می دهد تا اتومبیل گران قیمت خود را بیمه اصطلاحا بدنه نیز بنماید.

جناب آقای مایکل پارسا نماینده محترم مردم در مجلس در ادامه عنوان نمودند که با اجرایی شدن این طرح هم اکنون برای ۲۰۰ شرکت تولیدی و مراکز تحقیقاتی کار ایجاد شده که می تواند زمینه ساز رونق برای اقتصاد استان انتاریو باشد.

شاد و سربلند و موفق باشید.