رادیو فردا ـ دنا امیری: «لیلا پس از ده سال زندگی در فرانسه و تحصیل در زمینه حقوق بین الملل و گذراندنِ دوره‌‌ها و فعالیت‌های حقوق بشری به دلیلِ بیماریِ پدرش تصمیم می‌گیرد به ایران برگردد» لیلا در کنار شیرین، صمیمی‌ترین دوستش، که «سکسولوژیست است» و جمشید، مردی ۳۶ ساله، که «پس از چند سال به ایران بر می گردد» و داوود، دوست پسر ۲۵ ساله لیلا که «دانشگاه نرفته است. یک عکاسِ معمولی ست و وضع مالی خوبی ندارد»: اینها شخصیت‌‌های اصلی داستان‌‌های سایت «جنسیت» هستند.

سایت «جنسیت» که توسط مهسا علیمردانی و کیومرث مرزبان راه افتاده، قصدش آموزش «امنیت» از طریق کمیک استریپ است. در معرفی این سایت آمده است که قصدش پرداختن به «مباحثی‌ست در باب امنیت اینترنتی و امنیتِ جنسی.» آن‌ها می‌گویند که «حرف حساب ما این است که چگونه می‌توانیم در امنیت بیشتری از اینترنت استفاده کنیم و چگونه می‌توانیم روابطِ سالم‌تری داشته باشیم.»

کیومرث مرزبان، در پاسخ به این سوال که امنیت جنسی و امنیت سایبری چه ربطی به هم دارند که به نظر شما باید در یک مجموعه به هردوی آن‌ها پرداخته شود می‌گوید: «امنیت جنسی و امنیتِ سایبری لازم ملزوم هم نیستند. اصلاً بهتر است بگویم که هیچ ربطی به هم ندارند. تنها وجه تشابهِ این دو موضوع “امنیت” است. با این تفاوت که پروکسی یا ابزار‌های امنیتی از حریم شخصی ما محافظت می‌کنند و استفاده از کاندوم و آموزش‌‌های جنسی از امنیت و سلامتِ جسمی و روانی ما. وجه تشابهِ دیگر این دو موضوع این است که به هر دوی شان به اندازه کافی در ایران نپرداخته‌اند.»

وب سایت جنسیت در کنار خط داستان اصلی،‌ که روایت لیلا از زندگی،‌ و به خصوص مشکلات زندگی‌ جنسی‌اش در ایران است، شامل بخش‌‌هایی مثل وبلاگ و آموزش هم هست. در بخش آموزش، مقالاتی در خصوص امنیت سایبری و website-genderهمینطور امنیت جنسی آمده است.

مهسا علیمردانی، در خصوص چگونگی شکل‌گیری روایت داستان‌‌ها می‌گوید: «این یک پروژه گروهی است، تلاشی مشترک در مورد شخصیت‌ها و تم داستان. نویسندگی این پروژه بر عهده کیومرث مرزبان است. مرزبان طنزپرداز است. او ۶ اپیزود اول را این مجموعه را نوشت که هر ماه یکی از این اپیزود‌ها منتشر می‌شود. وحید تصویرگر ما نیز در جریان داستان دست دارد و رابطه بین داستان و تصویر را با خلاقیتش دنبال می‌کند.»

علمیردانی می‌گوید «یکی از اعضای تیم [وبسایت جنسیت] سال‌‌ها پیش، حتی قبل از [انتشار کتاب کمیک استریپ] پرسپولیس، این ایده را در مورد برنامه‌ای درباره حقوق دیجیتالی [در] ایران با قهرمان زنی به نام شیدا در سر داشت. من با این ایده که این پروژه در بهترین زمان در میان صحنه استارت آپ ایران (به ویژه با وجود زنان قدرتمند و موفق داخل ایران) بیرون می‌آید به این پروژه پیوستم، و بقیه خلاقیت کیومرث بود.

مرزبان در خصوص شکل‌گیری شخصیت‌‌های وبسایت می‌گوید: «وقتی مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفتم، شخصیتِ اصلی مشخص شده بود: شخصیتی به نام شیدا با شخصیتی قهرمانانه. اما معمولاً در همه کار‌هایی که می‌نویسم شخصیت‌‌ها واقعی هستند و آدم‌‌های اطرافم هستند. این پروژه هم به همین شکل بود و شخصیت شیدا را به لیلا تغییر دادم و خصوصیاتی به آن افزودم. آدم‌‌های مختلفِ اطرافم را بر اساسِ نیازِ داستان، دور هم جمع کردم… همکاران هم از جمله مهسا، در پرداختن به شخصیت‌‌ها به من مشورت می‌دهند.»

از میان شخصیت‌‌های اصلی داستان، لیلا، شیرین، و جمشید همگی در خارج از ایران تحصیل کرده‌اند و داوود -که در همان قسمت اول متوجه می‌شویم مهارت جنسی‌اش را از فیلم‌‌های پورن فرا گرفته، تنها شخصیت اصلی داستان است که «خارج نرفته.»

مرزبان با این نکته که تنها شخصیت منفی داستان خارج نرفته است موافق نیست. او می‌گوید «در ادامه داستان متوجه می‌شوید که همچین چیزی نیست و مشکلات جنسی و امنیتی فقط مربوط به افرادِ داخلِ ایران نیست… و همچنین شخصیتِ داوود هم به هیچ وجه منفی نیست و در ادامه داستان بیشتر با او آشنا می‌شویم… اما خب در اینکه آموزش مسائل جنسی در اروپا به مراتب بهتر از ایران است شکی نیست…اما این روز‌ها به لطف اینترنت این اوضاع تا حدودی بهتر شده است… البته آمار‌ها همچنان از مشکلاتِ جنسیِ فراوان در ایران خبر می‌دهند و امنیت سایبری هم که تکلیفش روشن است.»

مرزبان از عکس‌العمل‌‌های مخاطبان به این وبسایت تازه خشنود است. او می‌گوید: خوشبختانه بازخورد‌ها خیلی بهتر از آن چیزی بود که ابتدا انتظارش را داشتیم… چون اصولاً مباحث آموزشی، آن هم از این قبیل مباحث، مخاطبانِ خاص خود را دارد. اما بازخورد‌ها خیلی خوب بود و این پروژه توانست نظرِ اقشارِ مختلفی از جامعه را به خود جلب کند.»

داستان‌‌های لیلا، شیرین، داوود و جمشید را در این آدرس [لینک در سایت شهروند] دنبال کنید.