همانگونه که مطلع هستید سازمان “بیمه دولتی فیسکو” ناظر بر عملکرد شرکتهای بیمه – نمایندگان بیمه- صندوقهای همیاری(کردیت یونیون ها) و همه موسسات مالی/اعتباری در انتاریو است و تمام تلاشش آن است که حقوق خریداران بیمه حفظ شود یا به عبارتی انصاف در رفتار و عملکرد صنعت بیمه (قانون گذاران- خریداران- فروشندگان و شرکتهای بیمه) رعایت کامل گردد.

از این رو در سایت این موسسه بیمه دولتی به نکات بسیار ارزنده ای اشاره شده که توصیه می گردد حتما سری به آنجا بزنید و از اخبار منتشره آگاه شوید. از این میان نکته بسیار مهمی که نظر نگارنده را به خود جلب نمود موضوع اختلاف نظر در خصوص میزان و نحوه محاسبه خسارت بود که بحث آشنایی بین خریدار بیمه (بیمه گذار) و شرکت بیمه (بیمه گر) است و در آنجا پیشنهاد شده که خریدار بیمه می تواند به جای مراجعه به دادگاه از اهرم ” داوری” بهره مناسب بگیرد.

داوری چیست و مراحلش چگونه است؟

شروع داوری از ارسال درخواست آن از طرف خریدار بیمه به شرکت بیمه شروع می شود. شرکت بیمه طبق قانون قادر نیست که درخواست کننده باشد و این حق به بیمه گذار (خریدار بیمه) اهداء شده و شرکت بیمه برای بررسی می تواند پاسخگو باشد. کلا داوری ارزان تر- سریعتر و کمی غیررسمی تر از دادگاه است، اگر چه خریدار بیمه نیاز به داشتن وکیل ندارد ولی قویا پیشنهاد می شود که از مشورت یک آگاه یا وکیل مجرب بهره بگیرد چون شرکت های بیمه در طول مراحل داوری از وجود وکیل استفاده می نمایند. برای شروع کار کافی است فرم مربوطه (فرم حرف “سی” انگلیسی) را از فیسکو گرفته و بعد از تکمیل آن را به همراه ۱۰۰ دلار به بخش مربوطه منتقل نمایید. البته هر طرف ملزم به پرداخت هزینه های اثبات پرونده خود می باشد. از آن جمله هزینه های سفر شاهدین- هزینه حسابداری/حسابرسی- هزینه پزشکی و بقیه هزینه هایی که بایستی برای تهیه مدارک مثبته ارایه داد. البته در اکثر موارد هزینه های صرف شده تا سقف متعارفی قابل بازیافت از طرف دیگر (شاکی یا دفاع کننده) در صورت برد پرونده وجود دارد. نا گفته نماند که اگر برای هیات داوری مشخص شود که در پرونده صحنه سازی شده یا مدارک یا ادعا قابل اثبات نیست و کلاهبرداری در کار است بجز رای محکومیت و جریمه طرف خاطی بایستی تمامی هزینه ها و ضرر و زیان این داوری را هم به طرف مقابل بپردازد.

کلیه مدارکی که تهیه می شود بایستی جنبه قانونی داشته باشد و ترجیحا مکتوب و مستدل باشد. در این پروسه بیمه نامه به انضمام گزارش خسارت یا غرامت بدنی (کلیه مدارک و هزینه های پزشکی) از الزامات است. در ضمن کلیه اقداماتی که از طرف صاحب مال خسارت دیده صورت پذیرفته تا از احتمال افزایش ریسک بکاهد و در جهت جلوگیری از توسعه خسارت کوشیده بایستی مهیا باشد. در این میان وجود عکس و فیلم قبل از حادثه و بعد از خسارت می تواند بهترین مدرک برای هیات داوری باشد.

رای نهایی داوری به سمع و نظر طرفین بعد از خاتمه مراحل مختلف خواهد رسید و اگر برای بیمه گذار (خریدار بیمه) وجهه عرفی و قانونی نداشت می تواند درخواست استیناف نماید و از هیات داوری بخواهد که پرونده را برای بررسی مجدد به گروه کارشناسان دیگری بسپارند این مورد بایستی حد اکثر در طی ۳۰ روز بعد از شنیدن رای نهایی داوری صورت پذیرد، وگرنه جنبه قانونی و عرفی خود را از دست می دهد در ضمن به همراه این درخواست بایستی ۲۵۰ دلار هم برای تشکیل پرونده استیناف ارسال گردد. در موارد خاصی اگر شواهد جدیدی پیدا شود هر یک از طرفین قادرند با فرم درخواست جدیدی آن را به پرونده الصاق نمایند.

هیات داوران متشکل از وکلای حقوقی- کارشناسان بررسی کننده خسارت مستقل- اعضای جامعه داوران و میانجی گران انتاریو و یک آگاه در صنعت بیمه خواهد بود.

امید است شاد و سلامت و پایدار باشید.

FSCO website at www.fsco.gov.on.ca

What is Arbitration? داوری چیست