گروهی از فعالان اجتماعی سیاسی ایرانی و غیر ایرانی در غرب کانادا، کارزاری برای جلب توجه به وضعیت خطیر دریاچه ارومیه در ایران‌ آغاز کرده‌اند.

این گروه که کارزار خود را‌ »دریاچه ارومیه را نجات دهید!» (Save Lake Urmia) می‌نامد یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تظاهراتی در شهر ونکوورِ بریتیش کلمبیا برگزار کرد تا از سازمان‌های بین‌المللی و دولت ایران بخواهد به «عمل بلافاصله» برای نجات دریاچه ارومیه دست بزنند.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران واقع شده و دومین دریاچه ی بزرگ آب شور جهان است. این دریاچه از شگفتی‌های طبیعی ایران به حساب می‌آید و به گفته فعالان این کارزار به دلیل بی‌توجهی به «یکی از مهیب‌ترین فجایع محیط زیستی خاورمیانه» بدل شده است. اعلامیه کارزار خاطر نشان می‌کند که این دریاچه توسط یونسکو در فهرست ذخایر طبیعی قرار گرفته و به عنوان مردابی با اهمیت جهانی تحت حمایت کنوانسیون رامسر ۱۹۷۱ است.

بیش از ۶۰ نفر در تظاهرات روز ۲۱ نوامبر شرکت کردند و از یونسکو، یونپ (برنامه محیط زیستی سازمان ملل) و دولت ایران خواستند سریعا برای نجات دریاچه ارومیه دست به اقدام بزند. از جمله شعارهای حاضر «دریاچه ارومیه به شما نیاز دارد»، «دریاچه یا کویر»، «بلافاصله دست به عمل بزنید» و «دریاچه ارومیه تشنه است» بود.

امیر نجفی، یکی از شرکت‌کنندگان که خود اهل شهر ارومیه است در مصاحبه با رسانه‌ها گفته نتیجه این فاجعه در حال حاضر در مزارع و زمین‌های نزدیک دریاچه واضح است. به گفته او بخصوص تاکستان‌ها به علت درصد بالای نمک در دریاچه با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. آقای نجفی گفته: «اگر این روند با شدت کنونی ادامه یابد به زودی هیچ محصول کشاورزی در مناطق نزدیک دریاچه رشد نمی‌کند».

فعالان این کارزار ابراز علاقه کرده‌اند که آن‌را به سایر شهرهای کانادا، از جمله تورنتو، نیز گسترش دهند.