آرش عزیزی 

منیر شیخ را یادتان هست؟‌ همان رئیس سازمان اداره آمار کانادا که وقتی در ماه جونِ امسال دولت هارپر اعلام کرد می‌خواهد سرشماری اجباری را لغو کند، آبش با محافظه‌کارها در یک جوی نرفت و استعفا داد. سیاست‌های استخدام کارمندان، آن هم در این سطح بالا، البته قرار است پارتیزان و حزبی نباشد، اما این هفته شاهد بودیم که لیبرال‌ها خدمات منیر شیخ را به خدمت گرفتند.

به گزارش تورنتو استار از کوئینز پارک، دولت لیبرال انتاریو این آماردان برجسته را به خدمت گرفته تا یکی از دو نفری باشد که وظیفه خطیر اصلاح نظام کمک‌های دولتی در انتاریو را به عهده می‌گیرند. همکار شیخ در این وظیفه خطیر، فرانسیس لنکین است: عضو سابق مجلس انتاریو از حزب نیودموکرات و رئیس سابق سازمان خیریه‌ی یونایتد ویِ تورنتو.

شیخ و لنکین وظیفه بسیار دشواری پیش رو دارند و باید تمام این نظام را که کمتر کسی از آن راضی است اصلاح کنند.

این هیئت دونفره قرار است پیشنهادهای مشخصی در مورد برنامه‌های کمک دولتی ارائه کند. یک منبع خبری بدون نام در مصاحبه با استار گفته:”ما از آن‌ها می‌خواهیم تا نه فقط به کمک اجتماعی که به چیزهایی مثل بیمه اشتغال، برنامه کمک‌های دانشجویی انتاریو و برنامه‌های شغلی نگاه بیاندازند.”

در انتاریو در حال حاضر ۳۳۴۴۴۰ نفر به خاطر از کار افتادگی از دولت کمک می‌گیرند و ۳۷۶۷۱۹۰ نفر دیگر هم کمک اجتماعی دریافت می‌کنند. یعنی رویهمرفته ۷۱۱۱۵۹ نفر که با کمک دولتی زندگی می‌کنند.

دولت لیبرال دو سال پیش اعلام کرد می‌خواهد در طول ۵ سال ۲۵ درصد از کودکان انتاریو (یعنی ۹۰ هزار نفر) را از فقر خارج کند، هدفی که به نظر اغلب فعالان ضدفقر هنوز میزان چندانی نیست، اما احتمال می‌رود با توجه به رکود اقتصادی، دولت استانی از همین هم عقب بکشد.

در ماه جون امسال، دولتِ مک‌گینتی تصمیمی جنجالی گرفت و حدود ۱۶۷ هزار نفر که ماهی ۲۵۰ دلار برای “رژیم ویژه غذایی” دریافت می‌کردند ناگهان از این مبلغ محروم کرد. علت این عمل این اعلام شد که بازرس استانی گفت در دریافت این مبلغ “تقلب” می‌شود.

دوشنبه این هفته شبکه کاهش فقر “۲۵ به ۵” نیز جلسه‌ای برگزار کرد، که از جمله با حضور بسیاری از ایرانیان حاضر بود. این شبکه دومین گزارش سالیانه خود را در همین جلسه منتشر کرد و از دولت خواست به هدف خارج کردن کودکان از فقر متعهد باشد.