رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی- آمریکایی که پس از چهار ماه بازداشت روز دوشنبه ۱۱ مه از زندان آزاد شد، از همه کسانی که برای آزادی او تلاش کردند، تشکر کرد.

شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹


بی بی سی: رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی- آمریکایی که پس از چهار ماه بازداشت روز دوشنبه ۱۱ مه از زندان آزاد شد، از همه کسانی که برای آزادی او تلاش کردند، تشکر کرد.

او ماه گذشته به جرم جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد، اما در دادگاه تجدید نظر این حکم به دو سال حبس تعلیقی کاهش یافت.

رکسانا صابری تمام اتهامات وارده در خصوص جاسوسی را رد کرده است. او که یک روز پس از آزادی با روسری آبی رنگی در مقابل خانه اش در تهران با خبرنگاران گفت و گو کرد، به نظر لاغرتر می رسید، اما روحیه خوبی داشت.

خانم صابری به خبرنگاران گفت: "خیلی خوشحالم که آزاد و دوباره با پدر و مادرم هستم."

او افزود: "از همه مردمی که در سراسر جهان که من تازه فهمیدم چه کسانی هستند ـ بدون توجه به آنکه مرا می شناسند یا نه ـ به من و خانواده ام در این مدت کمک کردند، تشکر می کنم."

"در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای آینده ندارم. فعلا فقط می خواهم با پدر و مادر و دوستانم باشم و استراحت کنم."

بازداشت و محاکمه رکسانا صابری توجهات بین المللی را به خود جلب کرد و اعتراضهای متعددی را در پی داشت.

او اکنون منعی برای خروج از ایران ندارد، اما به مدت پنج سال از فعالیت خبرنگاری در ایران منع شده است.

والدین خانم صابری که در شهر فارگو در ایالت داکوتای شمالی زندگی می کنند برای دیدن فرزندشان و تلاش برای رهایی او از زندان به ایران سفر کرده اند.

رضا صابری، پدر رکسانا گفته است که او و خانواده اش در چند روز آینده به آمریکا باز می گردند.

پس از اعلام خبر آزادی رکسانا صابری از زندان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از حکم جدید دادگاه استقبال کرد و آن را نشانه ای از رفتار بشردوستانه ایران دانست.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که با شنیدن این خبر "دلگرم" شده است و افزود: "ما مسلما به بررسی خود در خصوص اتهامات وارده به او (رکسانا صابری) ادامه خواهیم داد."

به گفته مقامهای ایرانی، مجوز خبرنگاری خانم صابری در سال ۲۰۰۶ لغو شد و وی تا زمان بازداشت بدون مجوز فعالیت می کرده است.

خبر تخفیف حکم رکسانا صابری یک روز پس از برگزاری جلسه چهار ساعته دادگاه تجدید نظر اعلام شد که به گفته عبدالصمد خرمشاهی، وکیل خانم صابری، قضات شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر "وقت کافی برای دفاع به طرفین پرونده دادند."

در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ که خبر بازداشت رکسانا صابری منتشر شد اتهام او خرید مشروبات الکلی عنوان شده بود، با این حال مقام های ایران او را به فعالیت خبرنگاری بدون در اختیار داشتن مجوز فعالیت نیز متهم کردند.

رکسانا صابری برای شبکه های NPR و فاکس نیوز آمریکا و همچنین بی بی سی فعالیت کرده بود.