به نقل از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، هفت تن از کارگران این مجتمع توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان شوش به حبس و شلاق محکوم شدند.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه در تلگرام با اعلام این خبر نوشت که شماری از کارگران هفت تپه در دادگاه شوش به هشت ماه حبس تعلیقی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.خبرگزاری ایلنا تعداد این افراد را ۷ کارگر اعلام کرده است.

صدور حکم شلاق و حبس تعلیقی برای کارگران هفت تپه در شرایطی است که اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و چند فعال کارگری دیگر در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران زیر نظر قاضی محمد مقیسه دارند یکی یکی محاکمه می‌شوند.

به گفته سندیکای نیشکر هفت‌تپه، بعد از اعتراضات آذر ماه ۹۷ کارگران هفت‌تپه، نزدیک به ۴۰ نفر احضار شده‌اند و گرچه دادگاه تعدادی از آنها را تبرئه کرده است اما تعداد کارگرانی که به سبب اعتصاب و اعتراض تحت فشار قرار گرفته‌اند، خیلی بیش از این ۱۸ نفر است و همچنان احضار و تحت فشار قرار دادن کارگران ادامه دارد:

کارگران «نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از سه ماه دستمزد معوقه خود از روز ۵ آبان سال گذشته دست به اعتصاب زدند. معترضان معتقد بودند کارفرمای بخش خصوصی توان مدیریت کارخانه را ندارد و شورای کارگری می تواند بهتر از کارفرما مجتمع نیشکر هفت تپه را اداره کند.

اما در مقابل نیروهای امنیتی برخوردی خشونت‌آمیز با این اعتراضات کارگری داشتند. در حالی که ماه‌ها از این اعتراضات می گذرد ولی تاکنون خواسته های کارگران برآورده نشده و همچنان بازداشت و برخوردهای امنیتی با فعالان کارگری و کارگران هفت تپه ادامه دارد. و این در حالی ست که امروز (چهارشنبه ۱۴ آگوست) خبر بازداشت حسن پوری رئیس سابق سازمان خصوصی سازی که پیش از این ممنوع الخروج شده بود، اعلام شد.

یکی از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی که در سال‌های گذشته بسیار جنجالی شد و اعتراض‌های طولانی کارگران آن را به دنبال داشته، مربوط به واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه است.

فرآیند واگذاری این شرکت با ۵۴۰۰ پرسنل به بخش خصوصی از بهمن ماه ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی آغاز و در نهایت  با ٢۴ هزار هکتار زمین کشاورزی، فقط با «پیش پرداخت ۶۰ میلیارد ریالی» به دو شرکت زئوس و آریاک واگذار شد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها اعلام کرده ‌اند که از زمان واگذاری این شرکت، مشکلات آن افزایش یافته و حتی زمان پرداخت نشدن دستمزدها و مزایایی مانند حق بیمه طولانی‌تر از گذشته شده است و یکی از خواسته های آنان در اعتصاب‌ها و تجمع‌های خود در پاییز سال گذشته که منجر به زندان، شکنجه و شلاق شد، بازگردانده شدن مالکیت این دو واحد به دولت و یا اداره آنها از سوی خود کارگران بود.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.