جمعیت سریلانکایی های مقیم انتاریو روز ۱۱ می در بزرگراه گاردینر تجمع کردند و این تجمع موجب بروز  اختلالات زیادی در رفت و آمد خودروها به مدت چند ساعت  …


شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹


 

تورنتو استار ـ۱۲ می: جمعیت سریلانکایی های مقیم انتاریو روز ۱۱ می در بزرگراه گاردینر تجمع کردند و این تجمع موجب بروز  اختلالات زیادی در رفت و آمد خودروها به مدت چند ساعت در این محدوده شد. آنان به صدای بلند شعار می دادند و اعتراض می کردند تا شاید دولتمردان کانادایی نیم نگاهی افکنند و در مورد وضعیت رقت بار مردم تامیل چاره اندیشی کنند. یکی از تظاهرکنندگان به خبرنگاران می گوید: «ما اهمیت نمی دهیم چه بر سرمان می آید. ما می خواهیم تامیلی ها را از چنگال دولت سریلانکا نجات دهیم».

تجمع اخیر برای اعتراض به حمله خونین دولت سریلانکا به مردم تامیل در روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته صورت گرفته است. سخنگوی سازمان ملل این صحنه ها را به حمام خون تشبیه کرده است. از این رو در تورنتو تامیلی ها به اعتراض بر عملکرد دولت سریلانکا برخاسته اند. لیکن کسانی که به حمایت از ببرهای تامیل برخیزند از سوی اتاوا به حامیان تروریست شناخته می شوند.

دیوید میلر شهردار تورنتو درباره این تجمعات گفت: «تظاهر کنندگان در این گونه حمایت ها خود را به خطر می اندازند. آنان برای جامعه و پلیس دردسرهایی ایجاد می کنند. تجمعاتی که موجب بسته شدن راه ها و اختلال در رفت و آمد شود از نظر ما غیر قابل قبول است و پلیس با این گونه تجمعات برخورد خواهد کرد. مردم تورنتو به وضعیت مردم تامیل و مشکلاتشان واقفند، لیکن اختلال در شهر به هیچ وجه پذیرفته نیست.»

دالتون مک گینتی ضمن حمایت از سخنان شهردار اعلام کرد: «برای اعتراض کردن راه های زیادی وجود دارد. تجمع در زمین چمن کوئینزپارک اشکالی ایجاد نمی کند، لیکن مسدود کردن گاردینر کار درستی نیست. من به میزان جنایت سریلانکایی ها و تاثیر آن بر این کامیونیتی واقفم. تحمل شرایط سخت برای بستگان و دوستان در خطر بسیار سخت است. لیکن دلیلی نمی شود تا قوانین نقض شود و سیستم شهر دگرگون شود».

از سوی دیگر مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال که در کوئینزپارک در کنار تظاهرکنندگان قرار گرفته بود در جواب خبرنگاران  بیان کرد: «این قبیل حرکت ها امنیت مردم را به مخاطره می اندازد. حزب ما در باب این اقدامات در تامیل و حمایت از مردم تامیلی ایده هایی دارد. ما در نظر داریم این بحث را به پارلمان ببریم، ولی ما سرسختانه حمایت از ببرهای تامیل را حمایت از تروریسم می دانیم و تنها حمایت از مردم بی گناه را از حزب می خواهیم. من از این کامیونیتی می خواهم برای اعتراض محل تردد مردم را نبندند. این قبیل اعمال عواقب خطرناکی در پی دارد.»

روز یکشنبه حدود پنج هزار کانادایی تامیلی تبار ساعت ۶:۳۰ در تجمع اعتراضی به دولت سریلانکا شرکت کردند. در این تجمع زنان و مردان و کودکان و سالمندان در کنار هم شعار می دادند تا اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.

روز ۱۱ می نیز ۳۰۰ نفر در کوئینزپارک بار دیگر تجمع کردند و ۲۰۰ نفر در محدوده یانگ و سنت کلر و هر دو گروه با شعار "هارپر سکوت نکن" از دولت کانادا امداد خواستند.