صدای امریکا: گزارش ها حاکی است که دراویش گنابادی در زندان برای دوازدهمین روز متوالی به اعتصاب غذای خود ادامه داده اند.

فعالان دراویش روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه از ادامه اعتصاب غذای ۷۲ درویش گنابادی در زندان خبر داده‌اند. علیرضا روشن، یکی از مدیران وبسایت خبری مجذوبان نور در صفحه توئیتر خود نوشت که ۱۲ روز از اعتصاب غذای این دراویش در زندان می گذارد.

همچنین فائزه عبدی پور دیگر فعال دراویش نیز با انتشار بخش‌هایی از بیانیه دراویش گنابادی زندانی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که در آن تعداد این دراویش را ۷۲ نفر عنوان شده و آمده است «دست پنهان و خفقانزای نهادهای امنیتی عرصه را بارها بیش از آنچه که قبل از واقعه گلستان هفتم بود بر جامعه دراویش گنابادی تنگ کرده و خفقان و بایکوت را به اوج خود رسانده است.»

امروز برای هر درویشی روشن است که دست پنهان و خفقانزای نهادهای امنیتی عرصه را بارها بیش از آنچه که قبل از واقعه گلستان هفتم بود بر جامعه دراویش گنابادی تنگ کرده و خفقان و بایکوت را به اوج خود رسانده است.
براساس بیانیه منتشر شده «عدم بازگشایی حسینیه تهران» و «بیانیه‌سازی‌های پی‌درپی و مشکوک و ضدونقیض» با سخنان رهبر دراویش و «تلاش آشکار برای تشدید انزوا و دور ساختن دراویش از اطراف» از جمله موارد اعمال شد از سوی دستگاه‌های امنیتی عنوان شده است.

حدود دو هفته پیش تعدادی از دراویش زندانی در پی امتناع از غذا خوردن نورعلی تابنده، سرسلسله دراویش گنابادی، دست به اعتصاب غذا زده‌ بودند. از جمله کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، و سعید دوراندیش در زندان فشافویه و سه درویش زن زندانی به نام‌های سپیده مرادی، شکوفه یدالهی، و سیما انتصاری در زندان اوین افرادی هستند که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۱۴ بهمن‌ سال ۹۶ در پی حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در گلستان هفتم مقابل خانه نورعلی تابنده، سر سلسله دراویش گنابادی، سلسله درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و یگان ویژه با دراویش گنابادی حاضر در گلستان هفتم اتفاق افتاد که در پی آن چند مأمور پلیس و عضو بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی به شدت مضروب و بازداشت شدند.

در پی این درگیری‌ها، ۲۰۲ نفر از دراویش گنابادی زندانی و مجموعا به بیش از ۱۰۸۰ سال زندان محکوم شدند.

محمد ثلاث یکی از دراویش گنابادی بود که به اتهام قتل ماموران انتظامی در این درگیرهای بازداشت و در سحرگاه ۲۸خرداد اعدام شد.

وزیر خارجه آمریکا اعدام این درویش گنابادی را «بی رحمانه و ناعادلانه» خواند و گفت مردم ایران مستحق احترام به حقوق بشر و آزادی هستند.

همچنین ایالات متحده بارها سرکوب پیروان اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله دراویش، بهائیان، نوکیشان مسیحی، و حتی مسلمانان سنی‌مذهب توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.