صدای امریکا: اپلیکیشن «تیک تاک» از کاربری که ویدئوی او را حذف کرده بود عذرخواهی کرد. این کاربر در ویدئوی خود از رفتار دولت چین با مسلمانان انتقاد کرده بود.

«تیک تاک» دلیل حذف این ویدئو را «خطای نظارت انسانی» خواند و گفت کمتر از یک ساعت بعد آن را دوباره در این شبکه اجتماعی قرار داد.

جنجال بر سر این ویدئو که ۱.۶ میلیون بار دیده شده بود در حالی بالا گرفت که صاحب چینی «تیک تاک» بر سر چگونگی کنترل اطلاعات شخصی باید در برابر هیأت آمریکایی امنیت ملی پاسخگو باشد. قانونگذاران آمریکایی همچنین نگران سانسور محتوای حساس سیاسی توسط این شبکه اجتماعی هستند.

در ویدئوی حذف شده که هفته گذشته منتشر شد، کاربر که خود را «فیروزه عزیز» معرفی می کند در حالی که مشغول آموزش روش کار کردن با فرمژه است، در مورد رفتار چین با مسلمانان صحبت می کند و می گوید می خواهد در این مورد آگاهی رسانی شود.

او همین هفته در توییتر گفت که حسابش در «تیک تاک» یک ماه است مسدود شده است و اعلام کرد که آن ویدئو نیز حذف شده است.

تیک تاک در وب سایت خود گفت که این ویدئو به مدت ۵۰ دقیقه از دسترس خارج شده بود.

اریک هان، مدیر امنیت این اپلیکیشن در آمریکا تأکید کرد که محتوای این ویدئو خلاف قوانین آنها نبوده و نباید حذف می شد.

این کاربر هنوز به پرسش خبرگزاری رویترز در این رابطه پاسخ نداده است.

وزیر خارجه چین نیز به رویترز گفت جزئیات این موضوع را نمی داند، ولی از شرکت های چینی می خواهد تا قوانین بین المللی و محلی را رعایت کنند و امیدوار است کشورهای مربوطه نیز فضایی منصفانه و بدون تبعیض فراهم کنند.

اپلیکیشن «تیک تاک» در چین قابل دسترس نیست، ولی نسخه ملی آن به نام «دویین» (Douyin) توسط شرکت صاحب تیک تاک مدیریت می شود.

هرچند در این ویدئو، اشاره ای به اقلیت مسلمان «اویغور» نمی شود ولی این کاربر در توییتر گفت که منظورش رفتار دولت چین با این گروه بوده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد و فعالان حقوق بشر شمار «اویغورها» و دیگر اعضای گروه های اقلیت که در اردوگاه های سین کیانگ بازداشت هستند بیش از یک میلیون نفر تخمین می زند. این موضوع خشم جامعه جهانی را به همراه داشته است.

چین از این اردوگاه ها به عنوان «مراکز بازآموزی» یاد می کند که هدفش پیشگیری از افراط گرایی است.