صدای امریکا: وضعیت جسمی محمد شریفی‌مقدم، رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه، مرتضی کنگرلو، و سینا انتصاری، دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ، و شهرام مقدسی، درویش محبوس در زندان بروجرد، در پی اعتصاب غذا وخیم اعلام شده است.

فائزه عبدی‌پور، همسر محمد شریفی‌مقدم، روز جمعه ۲۹ آذر در گفتگو با صدای آمریکا گفت که ۴۹ روز از اعتصاب غذای ۱۴ نفر از دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های ایران می‌گذرد و در حال حاضر وضعیت شش نفر از آنها در زندان تهران بزرگ و زندان بروجرد بسیار وخیم است.

محمد شریفی‌مقدم، رضا انتصاری، احمد ایرانی‌خواه، مرتضی کنگرلو روز چهارشنبه ۲۷ آذر در پی وخامت حال به صورت حفاظت شده به همراه گروهی از نیروهای امنیتی به بیمارستان فیروزآبادی شهر ری منتقل شدند. هرچند با آن که انتقال به بیمارستان خواسته این دراویش نبود، همان روز با توقف درمان آنها را بار دیگر به زندان تهران بزرگ برگرداندند.

به گفته خانم عبدی‌پور این دراویش در حال حاضر به همراه سه درویش دیگر از جمله سینا انتصاری که وضعیت جسمی وی به شدت وخیم است و مدام خون بالا می‌آورد، در اتاق‌های موسوم به «سوئیت‌های» بند امن زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شوند. هم‌اکنون شش نفر از آنها در اعتصاب غذا هستند و پزشک زندان به دلیل وخامت حال این افراد بار دیگر نامه اعزام به بیمارستان را صادر کرده است، اما مقامات زندان از انتقال مجدد آنها به زندان خودداری می‎‌کند.

همسر محمد شریفی‌مقدم به صدای آمریکا گفت که رضا انتصاری روز جمعه ۲۹ آذر در تماسی که با خانواده خود و مصطفی دانشجو از وکلای دراویش زندانی داشته، ضمن «خداحافظی» با خانواده‌ها از جانب این دراویش اعلام کرده است که حالا آنها خوب نیست، حالت تهوع شدید دارند، و حتی دیگر نمی‌توانند آب بخورند.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که ۷۱ درویش گنابادی زندانی به همراه تعدادی از دراویش خارج از زندان از روز یکشنبه ۱۲ آبان در اعتراض به وضعیت موجود دراویش و در پی امتناع نورعلی تابنده، سرسلسله دراویش گنابادی، از خوردن غذا و دارو دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر ۱۴ نفر از دراویش زندانی از جمله سعید سلطان پور در زندان قزلحصار، صلاح الدین مرادی در عادل‌آباد شیراز، و شهرام مقدسی در زندان بروجرد، در اعتصاب غذا هستند که به گفته فائزه عبدی‌پور وضعیت جسمی همه این افراد تقریبا وخیم است و کاهش وزن شدید دارند. همچنین با آن که شهرام مقدسی بارها خونریزی معده کرده است مقامات زندان بروجرد از انتقال او به بیمارستان خودداری می‌کنند.

فائزه عبدی‌پور با اشاره به اینکه دراویشی که در زندان تهران بزرگ در اعتصاب به سر می‌برند «در حال از دست رفتن» هستند به صدای آمریکا گفت، مسئولیت جان تمام این ۱۴ درویش گنابادی که در زندان تهران بزرگ و یا شهرستان‌ها در اعتصاب هستند به عهده حکومت، قوه قضائیه، و سازمان زندان‌ها است.

بهمن‌ سال ۹۶ در پی حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در گلستان هفتم مقابل خانه نورعلی تابنده، سر سلسله دراویش گنابادی، سلسله درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و یگان ویژه با دراویش گنابادی حاضر در گلستان هفتم اتفاق افتاد که در پی آن چند مأمور پلیس و عضو بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی به شدت مضروب و بازداشت شدند.

در پی این درگیری‌ها، ۲۰۲ نفر از دراویش گنابادی زندانی و مجموعا به بیش از ۱۰۸۰ سال زندان محکوم شدند و محمد ثلاث یکی از دراویش گنابادی به اتهام قتل ماموران انتظامی در این درگیرهای بازداشت و در سحرگاه ۲۸خرداد اعدام شد.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تازگی قطعنامه «محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران» که در رابطه با «محدودیت‌ شدید آزادی اندیشه، مذهب و اعتقادات» و «فشار فزاینده» علیه اقلیت‌های مذهبی همچون جامعه بهایی‌ها، دراویش گنابادی و صوفی‌ها را با ۸۱ رای مثبت تصویب کرده است.

همچنین ایالات متحده بارها سرکوب پیروان اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله دراویش، بهائیان، نوکیشان مسیحی، و حتی مسلمانان سنی‌مذهب توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.