صدای امریکا: گزارش‌ها حاکی است که دور جدیدی از اعتصاب سراسری معلمان و فرهنگیان از روز دوشنبه ۲ دی ماه در شهرهای مختلف ایران آغاز شده است.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود دور جدیدی از تحصن در مدارس را آغاز کردند.

بودجه عادلانه برای بهبودکیفیت آموزشی، بیمه تکمیلی کارآمد و رایگان، اجرای رتبه بندی برای همه فرهنگیان از جمله مطالبات معلمان اعلام شده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان از تحصن معلمان در دفتر مدارس شهرهای مختلف از جمله بوشهر، سقز، مریوان، شیراز، البرز، بجنورد،کردستان، و مشهد دارد.

پیشتر در ماه‌های آبان و مهر ۹۷ معلمان دست به تحصن سراسری زده بودند که با برخوردهای امنیتی همراه شد، به طوری که تحصن‌کنندگان به مراجع قضایی فراخوانده شدند و برخی از فعالان صنفی فرهنگیان نیز بازداشت شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیش از این در فراخوانی که اردیبهشت امسال منتشر شده است نسبت به «طرح‌های استثماری چون معلم تمام وقت»، «نگاه تجاری به مدرسه»، «حقوق پایین»، «پرداخت نشدن بدهی دولت» و بازداشت فعالان صنفی انتقاد کرده بود.

برخورد با معلمان معترض و بازداشت آن‌ها از سوی نیروهای امنیتی، با اعتراض نهادهای حقوق‌بشری و صنفی مواجه شده بود و آن‌ها از ایران خواسته بودند این معلمان را از زندان آزاد کند.

اعتراضات اصناف مختلف در ایران از جمله بازنشستگان در حالی افزایش یافته است که آمار پرونده‌های فساد اقتصادی که برخی متهمان آن نیز مقامات و افراد شناخته شده‌ هستند، در ایران افزایش یافته است.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا ایالات متحده در واکنش به اعتراض‌های معلمان در ایران، جمهوری اسلامی را رژیمی خواند که منافع بشار اسد، رئیس دولت حاکم بر سوریه، را به مردم خود ترجیح می‌دهد.