رادیو فردا: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ فروردین گفت که دولت وی در تلاش است تا مشخص کند که آیا منشا ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان، چین، بوده است یا خیر. مایک پومپئو هم گفته است که پکن می‌بایست درخصوص شیوع این ویروس شفاف سازی کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به رغم شیوع گسترده ویروس کرونا، کووید ۱۹، منشا آن معمایی است که هنوز حل نشده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته در واکنش به گزارش‌ها در خصوص تولید این ویروس در آزمایشگاه گفته بود که منابع اطلاعاتی نشان می‌دهد که ویروس کرونا احتمالا منشا طبیعی داشته است، اما با اطمینان نمی‌توان در این‌باره ابراز نظر کرد.

به گزارش رویترز، شبکه فاکس نیوز روز چهارشنبه در گزارشی گفته بود که ویروس کرونا در لابراتواری در شهر ووهان در چین، نه به عنوان یک سلاح بلکه برای نشان دادن توانایی این کشور در مقابله با بیماری همه گیر در مقایسه با آمریکا تولید شده است.

شبکه فاکس نیوز و برخی دیگر از رسانه‌ها می‌گویند آزمایش‌هایی در انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان انجام می شده، ولی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی یکی از افراد به این ویروس مبتلا می‌شود و آن را به بیرون منتقل کرده است.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش‌ها درباره منشا ویروس کرونا از یک آزمایشگاه ووهان گفت که از این موضوع با خبر است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما به طور دقیق این وضعیت وحشتناک که روی داده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در همین حال، یک خبرنگار از دونالد ترامپ پرسید آیا در تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری چین درباره این موضوع صحبت کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت: تمایلی ندارم درباره آنچه که در مورد آزمایشگاه با او صحبت کردم صحبت کنم . الان زمان مناسبی برای این کار نیست.

رویترز می‌گوید، دونالد ترامپ در تلاش است تا روابط خود را با چین در دوران همهٰ‌گیری ویروس کرونا تقویت کند، چرا که آمریکا نیازمند تجهیزات پزشکی ساخت چین برای مقابله با این بیماری است.

از زمان همه گیر شدن شیوع ویروس کرونا در چین و سپس در دیگر کشورهای جهان پکن کوشیده است تا گزارش در خصوص تولید ویروس کرونا در لابراتواری ووهان را تکذیب کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم پس از کنفرانس خبری دونالد ترامپ به شبکه فاکس نیوز گفت، ما می دانیم منشا این ویروس از ووهان چین است و انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان فقط چندین کیلومتر از بازار گوشت و تره بار فاصله دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، ما واقعا نیاز داریم که حکومت چین درها را باز کند و توضیح دهد چطور این ویروس شیوع پیدا کرد.

مایک پومپئو تاکید کرده است که چین می بایست در این زمینه شفاف سازی کند.

بر اساس آمارهای رسمی کشورها، تاکنون بیش از دو میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار افراد جان‌باخته نیز به ۱۲۹ هزار و ۹۹ نفر رسیده است.