تنها چند ساعت پس از آن که شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش زیرزمینی بمب اتمی کره شمالی را محکوم کرد، این کشور به آزمایش دو  …


شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: تنها چند ساعت پس از آن که شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش زیرزمینی بمب اتمی کره شمالی را محکوم کرد، این کشور به آزمایش دو موشک کوتاه برد دیگر دست زد.

از هنگام آزمایش بمب هسته ای کره شمالی در روز گذشته، این کشور ۵ موشک کوتاه برد را آزمایش کرده است.

این موشک ها از پایگاهی در ساحل شرقی کره شمالی پرتاب شده اند.

دیپلمات های سازمان ملل متحد در حال تهیه پیش نویس قطعنامه ای هستند که به موجب آن کره شمالی مشمول تحریم های بیشتری خواهد شد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه که در حال حاضر رئیس دوره ای شورای امنیت است، گفت: "اعضا مخالفت شدید خود را با آزمایش هسته ای کره شمالی ابراز داشته و آن را محکوم کردند."

وی افزود که این آزمایش آشکارا ناقض قطعنامه شماره ۱۷۱۸ سازمان ملل است.

فرانسه و آمریکا خواستار تدابیر شدیدتر علیه کره شمالی شده اند.

ولی یک دیپلمات این کشور در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد گفته مادام که تحریم ها اعمال می شود کره شمالی برای دفاع از حاکمیت خود به اتخاذ تدابیر لازم ادامه خواهد داد.

این دومین آزمایش اتمی زیرزمینی کره شمالی در طی سه سال گذشته بود.

به نظر می رسد انفجار اخیر – که به گفته لرزه شناسان بین المللی دارای قدرتی به اندازه یک زلزله چهار و نیم ریشتری بود – خیلی قوی تر از آزمایش اتمی قبلی کره شمالی در اکتبر ۲۰۰۶ بوده است.

طبق گزارش های نظامی روسیه، قدرت این انفجار تازه برابر با قدرت بمب اتمی بود که در سال ۱۹۴۵ ناکازاکی را هدف قرار داد.

دیوید لوین خبرنگار بی بی سی می گوید که جامعه بین المللی با وظیفه ای دشوار روبروست زیرا باید با رژیمی مقابله کند که بسیاری رفتارش را به طرز خطرناکی غیرقابل پیش بینی می دانند.

برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل معتقد است که در پی بدترین فصل برداشت دهه اخیر در کره شمالی، یک چهارم جمعیت این کشور به طول کامل به کمک های غذایی وابسته اند.

خبرنگار بی بی سی می گوید دولت کره شمالی برای انحراف توجه از این مساله، ناگهان گفتگوها را قطع کرده، و به آزمایش موشک های دوربرد و کوتاه برد و آزمایش زیرزمینی بمب اتمی دست زده است.

ماه گذشته، کره شمالی یک موشک دوربرد را آزمایش و اعلام کرد که این موشک برای حمل ماهواره به فضا ساخته شده است، اما شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را به شدت محکوم و تحریم های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد که در اعتراض به آن، مقامات کره شمالی گفتند که فعالیت های اتمی و موشکی خود را گسترش خواهند داد.