دهها نفر در اثر انفجار انتحاری در شهر لاهور پاکستان کشته و زخمی شده اند. روز چهارشنبه، ۲۷ می (۶ خرداد)، یک اتومبیل بمب گذاری شده در ..


شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: دهها نفر در اثر انفجار انتحاری در شهر لاهور پاکستان کشته و زخمی شده اند. روز چهارشنبه، ۲۷ می (۶ خرداد)، یک اتومبیل بمب گذاری شده در نزدیک یک پاسگاه پلیس و ساختمان دفتر شعبه سازمان اطلاعات پاکستان در شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب، منفجر شد و به گفته مقامات محلی در اثر آن دست کم بیست و سه نفر کشته و بیش از یکصد نفر دیگر زخمی شده اند در حالیکه احتمال افزایش آمار تلفات این بمب گذاری نیز منتفی نیست.

برخی منابع خبری گفته اند که در اثر این حادثه، که پر تلفات ترین خرابکاری در پاکستان در سال جاری مسیحی توصیف شده، احتمالا بیش از سی نفر جان خود را از دست داده و تا یکصد و بیست نفر دیگر زخمی شده اند اما هنوز آمار نهایی این حادثه انتشار نیافته است.

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان، گفته است که در این عملیات، دست کم چهار مرد مسلح از اتومبیل حاوی مواد منفجره خارج شدند و قبل از انفجار این اتومبیل، ساختمان محل سازمان امنیت شهر را به گلوله بستند.

در حالیکه ماموران محافظ ساختمان به آتش مردان مسلح پاسخ می دادند، مهاجمان اتومبیل را منفجر کردند و به نظر می رسید که خود در اثر انفجار کشته شدند، اما بعدا گزارش شد که پس از وقوع انفجار، صدای تیراندازی از داخل ساختمان سازمان اطلاعات به گوش می رسید.

منابع محلی گفته اند که دو نفر را بازداشت کرده اند که احتمالا از مهاجمان بوده اند.

تا کنون هیچ سازمان و گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته اما آقای مالک گفته است که احتمالا این حمله به تلافی عملیات گسترده ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان طالبان در ناحیه دره سوات به اجرا گذاشته شده است.

انفجار روز چهارشنبه سومین عملیات خرابگاری در لاهور از آغاز سال جاری مسیحی بوده است.


 

تلاش برای کنترل شهر مینگوره


 

ارتش پاکستان می گوید در حال نبرد خانه به خانه برای پاکسازی شهر مینگوره، بزرگترین شهر در دره سوات، از نیروهای طالبان است. ارتش پیشتر از محاصره کامل این شهر خبر داده بود.

درگیری میان ارتش پاکستان و طالبان پس از نقض توافقنامه آتش بس میان این دو گروه در اوایل ماه می آغاز شد.

از زمان آغاز عملیات علیه طالبان در سوات، صدها نفر کشته شده و بیش از یک میلیون نفر نیز از خانه هایشان آواره شده اند.

خبرنگاران اجازه ندارند به شهر نزدیک شوند به همین دلیل تایید ادعاهای ارتش پاکستان ممکن نیست.

این حمله تازه علیه طالبان از حمایت کامل آمریکا برخوردار است. آمریکا در نبرد بین المللی علیه افراط گرایی برای پاکستان و افغانستان نقش محوری قائل است.

ارتش همچنین گفته است که در سایر بخش های دره سوات علیه طالبان پیشروی کرده است و اینکه شهر متا اکنون از پیکارجویان پاکسازی شده است.

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، در درگیری های یک ماه گذشته حدود یک و نیم میلیون تن از ساکنان مناطق شمال غربی پاکستان آواره شده اند.

سازمان ملل متحد برای کمک به این آوارگان خواستار دریافت ۵۴۳ میلیون دلار کمک های بشردوستانه شده است.

درگیری بین نیروهای نظامی دولتی و تندرویان طلبان از دوم ماه می آغاز شد و به گزارش ارتش پاکستان تاکنون ۵۰ سرباز و حدود هزار تن از طالبان در درگیری ها کشته شده اند.