آرش عزیزی ـ شهروند: به قول ضرب‌المثل انگلیسی: «It’s not even funny anymore!»

استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار، که یکی از وعده‌هایش هنگام کمپین کردن علیه دولت لیبرالِ پل مارتین این بود که می‌خواهد مجلس سنا را دموکراتیک کند، بالاخره دو نفر دیگر را نیز به این مجلسِ غیرانتخابی که حق وتوی تمامی قوانین مجلسِ عوام را دارد اضافه کرد تا محافظه‌کاران در سنا به اکثریت برسند.

هارپر قبلا به قدری نزدیکان خودش را در سنا پر کرده که اوجال دوسانج از حزب لیبرال به او لقب «پادشاه مجلس سنا» را داده بود.

اما دو نفر سناتور محافظه‌کار جدید کیستند؟

از انتاریو، دان مردیت به این مجلس منصوب شده که از هر لحاظ انتخابی جنجالی به حساب می‌آید.

این کاناداییِ سیاه‌پوست و جامائیکایی‌تبار، کشیشی پنتی‌کاستال است و از بنیانگذاران گروهی به نام «ائتلاف مذاهب تورنتوی بزرگ» که هدفش مبارزه با خشونت و جرایم در میان جوانان است. بخش اعظم شهرتِ مردیت اما به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس فدرال در مارچ ۲۰۰۸ در حوزه‌ی تورنتوی مرکز بر می‌گردد. در آن انتخابات باب ری از حزب لیبرال به مجلس راه یافت و مردیت پس از ان دی پی و حزب سبز، چهارم شد. او زمانی به نامزدی حزب در این حوزه انتخاب شده بود که نامزد اصلی حزب، مارک وارنر، را از مرکزیت حزب به خاطر دفاعش از حقوق هم‌جنس‌گرایان و اعلام این‌که در کنفرانس جهانی ایدز در تورنتو شرکت کرده، بیرون انداختند. وارنر در این انتخابات خود از آقای ری حمایت کرد.

دیگر سناتور جدید، لری اسمیت، ستاره سابق تیم فوتبال کاناداییِ مونترال آلوئت و از مقامات سابق لیگ فوتبال کانادا است که مدت‌ها است می‌گفتند می‌تواند از نامزدهای محافظه‌کاران در کبک باشد، اما هارپر ترجیح داد او را به سنا بفرستد.

جالب این‌جا است که هارپر گفته این سناتورها وعده داده‌اند از تلاش‌های او حمایت کنند تا سنا «دموکراتیک‌تر و حساب‌پذیرتر» باشد «از جمله با ارائه قوانین برای محدود ساختن دوره سنا و اجازه به استان‌ها برای انتخاب سناتورهای خود». در حالی که خود به هیچ وجه قدمی به سوی این وعده‌ها که بر نداشته هیچ دقیقاً برعکس آن‌ها نیز عمل کرده است.

در نظام کنونی سناتورها تا ۷۵ سالگی در این مجلس حضور دارند و ۱۳۲ هزار دلار حقوق سالیانه می‌گیرند.

ان.دی.پی و بلوک کبک خواهان برچیده شدن مجلس سنا هستند و حزب لیبرال اصلاحاتی جدی در آن می‌خواهد.