به گزارش تورنتو استار ۱۶ ژانویه در یک نشست تمامی نخست وزیران استانهای کانادا گرد هم آمدند تا در باب بحرانهای اخیر کشور بویژه بحران اقتصادی به گفتگو بپردازند.  


شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 از راست: ژان شره نخست وزیر کبک و دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو


 

به گزارش تورنتو استار ۱۶ ژانویه در یک نشست تمامی نخست وزیران استانهای کانادا گرد هم آمدند تا در باب بحرانهای اخیر کشور بویژه بحران اقتصادی به گفتگو بپردازند. با توجه به بودجه دولت و آغاز به کار پارلمان در تاریخ ۲۷ ژانویه موضوعات قابل بررسی بسیاری در این نشست مطرح شد.

دالتون مک گینتی نخست وزیر استان انتاریو با ابراز خرسندی از ایجاد چنین موقعیت مناسبی بیان کرد: «برگزاری این نشست فرصتی مغتنم است تا بتوانیم بودجه دولت فدرال و نحوه مصرف آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم». و به نظر می رسد مک گینتی تنها کسی نیست که از دستیابی به چنین موقعیتی خرسند است و بسیاری از دیگر نخست وزیران نیز با او هم عقیده اند.

روز ۱۵ ژانویه همزمان با ورود نخست وزیران کانادا به اتاوا شهرداران برخی شهرهای بزرگ از اتاوا درخواست کردند، برای تهیه یک بودجه ضرب العجل مالیات بنزین را در اختیار دولت های محلی قرار دهد. کارل زهر شهردار کیچینر به خبرنگاران گفت: «اتحادیه شهرداری های کانادا لیستی تهیه کرده که بر اساس آن نزدیک به هزار پروژه در حال راه اندازی دارد که حدود ۱۵۰ هزار موقعیت شغلی به همراه خواهد داشت».


 

از سوی دیگر دیوید میلر شهردار تورنتو در گزارش مطبوعاتی خود بیان کرد:«ما هم اکنون به بودجه نیاز داریم و تخصیص مالیات بنزین به شهرداری ها موجب می شود یک بودجه ۱۳۳ بیلیون دلاری صرف هزینه های زیر بنایی شده و موجب تقویت این بخش گردد که خود حائز اهمیت فراوانی است. شهرداری ها  این مبلغ را به پروژه های جدید و تعمیرات تخصیص می دهند. و در شهر تورنتو مهمترین مقوله رسیدگی به ناوگان حمل و نقل عمومی است که ما قصد داریم به صورت جدی به آن بپردازیم».

به گزارش منابع آگاه اتحادیه کارگران خودروسازی کانادا طی یک نامه سرگشاده از نخست وزیران استانها درخواست یک توافق نامه جدید کرده اند که براساس آن موارد بیمه بیکاری و آموزش ضمن خدمت مورد بررسی و دقت نظر بیشتری قرار گیرد. البته گفتنی است، این درخواست اتحادیه کارگران خودروسازی پس از اعلان آمار ۳۴ هزار بیکاری در ماه دسامبر و تخصیص بودجه چندین بیلیون دلاری و سرمایه گذاری در خدمات عمومی کشور صورت گرفت.

با این وجود نشست یاد شده و بحث های حول بحرانهای اقتصادی نشانه های ناکارآمدی دولت را مشهود می سازد. مسئله افراد بی خانمان و مشکلات مستاجران در کبک به کرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و حل آن نیاز به بودجه ای برای ساخت خانه های اجتماعی بیشتر دارد که خود مستلزم صرف بودجه هنگفتی است. از این رو شهرداران نیز بنا به نیاز شهرها برآنند تا بتوانند دولت را در قبال نیازهای شهرداری ها قانع کرده و بودجه لازم را دریافت نمایند.

جرالد ترامبلی شهردار مونترال معتقد است: «شرایط بسیار مسخره ای پیش آمده است. اغلب شهردارها در مراسم افتتاح مکانی حاضر می شوند،کمی سخنرانی می کنند و کارهایی از این قبیل. لیکن امروزه ما در حال جستجوی اندکی بودجه هستیم تا آن را صرف نیازهای شهر کنیم». از دیدگاه ترامبلی زنده و فعال بودن یک شهر از مهمترین خصوصیاتی است که دولت باید برای آن هزینه لازم را صرف کند. برحسب ضرورت و به دلیل گردهمایی تمام رهبران در یک مکان و در یک زمان، این مسئله پیش می آید که بودجه درخواستی چه کسی زودتر مورد تائید دولت فدرال قرار خواهد گرفت. شهرداران معتقدند هم اکنون زمان حساسی است و باید به هر پروژه به اندازه پروژهای ملی اهمیت داد و آن را جدی گرفت. در غیر آن صورت شرایط بدی پیش رو خواهد بود.

استفن هارپر در آستانه بازگشایی پارلمان با برگزاری این گردهمایی قصد دارد راهکارهای مناسبی جهت تخصیص بودجه و صرف آن در مکانها و پروژه های گوناگون بیابد.