آرش عزیزی ـ شهروند: کار به مقایسه کانادا و اروپا که بکشد، خیلی‌ها شاید بیشتر امتیازها را به دومی بدهند.

اما از چند هزار نفری که این هفته در فرودگاه‌های اروپا گیر آمده‌اند که بپرسید حتما همه‌شان به کانادا حسودی‌شان می‌شود.

اقلیم سرسخت و برف‌های سنگینِ کانادا باعث شده که فرودگاه‌های آن برای مقابله با هرگونه سناریویی مجهز باشند و کمتر دچار وقفه شوند. نتیجه آن‌که این هفته در حالی که هزاران نفر در فرودگاه‌های انگلستان و اروپای شمالی گیر آمده‌اند، فرودگاه پیرسون تورنتو با مشکل چندانی روبرو نیست.

به گزارش تورنتو استار، برف سنگین و دمای پایین که کارشناسان می‌گویند سخت ترین وضعیت آب و هوایی منطقه در یک قرن گذشته است، باعث توقف پروازها و جاده‌ها در سراسر شمال اروپا شده است. این هفته شاهد بودیم که ارتش فرانسه مجبور بود ماشین‌ها را در وسط پاریس از برف بیرون بکشد. بیش از ۱۰۰۰ پرواز در فرودگاه‌های همیشه منظم آلمان (فرانکفورت، مونیخ، برلین) لغو شده‌اند. سرعت قطارهای بین بریتانیا و فرانسه به شدت پایین آمده است.

اما اداره فرودگاه‌های تورنتوی بزرگ گفته تاخیرهای موجود در فرودگاه اصلی منطقه، فرودگاه پیرسونِ تورنتو، به هیچ وجه به چشمگیری تاخیرهای اروپا نیست.

چرا تورنتو اینقدر موفق‌تر از شهرهای آن‌ طرف اقیانوس اطلس است؟

یکی از مدیران ارشد فرودگاه پیرسون، کوین لیسی، در مصاحبه با استار از راز موفقیت تورنتو در این زمینه پرده برداشته است. رازی که در واقع اصلا «راز» نیست و همانی است که آدم انتظارش را دارد: تجهیزات.

لیسی گفته است که تجهیزات موجود در فرودگاه هیت‌روی لندن، که یکی از باندهای آن به کلی تعطیل شده، به هیچ وجه مناسبِ فرودگاهی به عظمت آن نیست به این علت که در تاریخ آن هرگز چنین برف‌های سنگینی نیامده، اما پیرسون به علت دست و پنجه نرم کردن همیشگی‌اش با برف تجهیزات لازم را در اختیار دارد. این فرودگاه که شلوغ‌ترین فرودگاه کانادا است هر سال برای ۱۱۵ سانتیمتر برف و به طور متوسط ۳۱ «مورد برف‌باران» آماده می‌شود.

فیلیپ هموند، وزیر حمل و نقل بریتانیا، در مجلس خواهان به کار گرفتن تجهیزات جدیدتر و بهتر شده است. بوریس جانسون، شهردار محافظه‌کار لندن، نیز گفته از عملکرد فرودگاه راضی نیست. از طرف دیگر بریتیش ایرویز در مصاحبه‌‌های رسمی مقاماتش به شدت از هیترو و دولت‌های مربوطه گلایه کرده و به عنوان نمونه‌ای مثبت از کانادا نام برده‌اند.