آمریکا ۳۹ شخص حقیقی و حقوقی سوریه، از جمله بشار اسد و همسرش اسما را تحریم کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای که روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه منتشر شد، گفت که گروه شبه‌نظامی لشکر فاطمیون نیز تحریم می شود.

آمریکا بهمن ۱۳۹۷ نیز اعلام کرده بود که دو گروه شبه نظامی وابسته به ایران که در سوریه فعال هستند را تحریم‌ کرده است. این دو گروه عبارتند از: لشکر «فاطمیون» که متشکل از شبه نظامیان افغانستانی است و تیپ «زینبیون» که از نیروهای پاکستانی تشکیل شده است.

آمریکا دو گروه شبه نظامی وابسته به ایران در سوریه را تحت تحریم قرار داد

وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لشکر «فاطمیون» که متشکل از شبه نظامیان افغانستانی است و تیپ «زینبیون» شامل نیروهای پاکستانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

گروه فاطمیون چه گروهی است؟

واشنگتن پست قبلا در گزارشی آورده بود که جوانان افغان برای به دست آوردن ماهی چند صد دلار حقوق وارد لشگر فاطمیون (پیشتر تیپ فاطمیون خطاب می‌شد) می شوند.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشته بود که در جریان جنگ داخلی سوریه حدود ۸۴۰ نفر از نیروهای لشگر فاطمیون در این کشور کشته شدند.

در واقع فاطمیون یکی از یگان‌های اصلی تحت فرمان نیروی قدس در نبرد برای حمایت از دولت سوریه بود و در جریان همین حضور، این یگان از تیپ به لشکر تبدیل شد.

سابقه حضور نیروهای افغان به دوران جنگ ایران و عراق برمی‌گردد. اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه، در دوران جنگ ایران و عراق، فرماندهی تیپ ۲۱ امام رضا – که تبدیل به لشگر شد – و فرماندهی لشگر پنج نصر را بر عهده داشت و یکی از زمینه های فعالیت او در نیروی قدس سپاه نیز از همان هنگام فراهم شد.

او از نیروهای افغان در یگان‌های پنج نصر و ۲۱ امام رضا استفاده می‌کرد. در سالهای اخیر استفاده از نیروهای افغان در سوریه توسط نیروی قدس سپاه تحت عنوان «لشگر فاطمیون» بحث برانگیز شد.

دیده‌بان حقوق بشر پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که حکومت ایران نوجوانان ۱۴ ساله مهاجر افغان در این کشور را به سوریه اعزام می‌کند تا در کنار نیروهای دولتی بجنگند؛ امری که از نظر حقوق بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود. استفاده ایران از نیروهای افغان در جنگ سوریه باعث ابراز مخالفت هایی نیز در افغانستان شده است.

صدای امریکا