رادیو آلمان: اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی در اعتراض به کشته شدن هدی صابر و هاله سحابی انعکاسی وسیع پیدا کرده است. خانواده‌های هدی صابر و هاله سحابی در نامه‌ای از زندانیان سیاسی خواستند به  اعتصاب غذای خود پایان دهند. در این تقاضا خیلی‌ها آن‌ها را همراهی می‌کنند.

به گزارش سایت “کلمه” خانواده های هدی صابر و هاله سحابی در نامه‌شان به زندانیان اعتصاب‌کننده نوشته اند: ضمن تقدیر از نامه شجاعانه و آگاهی بخش شما در مورد نحوه برخورد غیر اخلاقی زندان با هدی صابر به عنوان زندانی، همانگونه که هدی دوست نداشت تا اقدامش در مورد اعتصاب غذا مشقتی را متوجه دیگران کند، بی گمان روح آن مرحوم و نیز هاله عزیز رضایت از ادامه اعتصاب غذای شما ندارند… بنابراین خواهشمندیم در همراهیتان با ما و با انباشت اندوه در دل، اعتصاب غذایتان را بشکنید. امید داریم جلوه های دیگری از بیان اعتراض شما بتواند به همین اندازه یا بیشتر تاثیرگذار باشد.»

زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند. با آزاد شدن باقی، محسن امین زاده به جمع اعتصاب غذاکنندگان پیوست

به گزارش سایت خبری “کلمه”، خانواده هدی صابر روز دوشنبه ۳۰ خرداد به سالن ملاقات زندان اوین رفتند و از نماینده سازمان زندان‌ها خواستند که بگذارند آنها با ۱۲زندانی اعتصاب‌کننده زندان اوین دیدار کنند و از آنها بخواهند به اعتصاب غذای خود پایان دهند. اما مسئولان زندان با انجام این ملاقات مخالفت کردند.

آنها از مسئولان زندان خواستند نامه‌شان را در اختیار زندانیان اعتصابی قرار دهند. اما معلوم نیست که آیا به این خواست عمل شده باشد.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی که خود در دشوارترین شرایط بسر می‌برند، ضمن آن که با تقدیر بسیاری روبرو شده، اما خیلی‌ها را نیز به شدت نگران کرده است.

روز دوشنبه ۳۰ خرداد فریده غیرت، عبدالفتاح سلطانی، صالح نیکبخت، سید محمود علیزاده طباطبایی، محمد علی دادخواه و محمد رضا فقیهی، شش وکیل دادگستری طی بیانیه‌ای از زندانیان اعتصاب کننده خواستند به اعتصاب خود پایان دهند.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند :«از آنجا که اعتقاد داریم توسل به اعتصاب غذا روشی است که با موازین دینی و شرعی و هم موازین حقوق بشری مباینت دارد و این حقیقتی است که همه موکلین دربند ما که به این امر متوسل شده اند خود بر آن واقف بوده‌اند و نیز می دانیم که زندانی زمانی دست به اعتصاب غذا می‌زند که از سایر اقدامات قانونی مایوس شده باشد، بدین وسیله از همه این عزیزان که ایمان داریم پایبند به دین و شریعت و موازین حقوق بشری هستند تقاضا داریم به علت مباینت صریح این اقدام با موازین فوق به اعتصاب غذای خود که می‌تواند نتایج زیان بار و غیر قابل جبرانی داشته باشد پایان دهند.»

آیت‌الله بیات زنجانی با دادن بیانیه‌ای در این باره نوشت که اعتصاب غذا «پیامی واضح به بخشی از حاکمیت است که در طول سالهای اخیر، به کرات خواسته‌های بخش قابل توجهی از مردم را نادیده گرفته». ‌آقای زنجانی نیز از زندانیان خواست اعتصاب غذای خود را بشکنند.

به گزارش جرس، اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میر حسین موسوی روز شنبه گذشته در یک سخنرانی در دانشگاه نورثوسترن شهر شیکاگو به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به شهادت هاله سحابی و هدی صابر اشاره کرد و مسئولیت مستقیم هر حادثه ای در ارتباط با این زندانیان را بر عهده حکومت دانست.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به کشته شدن هدی صابر و هاله سحابی، روزنامه نگار و فعال ملی- مذهبی است. هدی صابر در اعتراض به جان باختن هاله سحابی به همراه امیر خسرو دلیر ثانی دیگر فعال ملی ـ مذهبی دست به اعتصاب غذا زد. ۶۴ تن از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در این باره شهادت نامه ای را امضا کردند که نشان می‌دهد هدی صابر در جریان اعتصاب غذای خود مورد ضرب و شتم ماموران بهداری قرار گرفته است.

فریده جمشیدی همسر هدا صابر و دو پسرش حنیف و شریف

خانواده هدی صابر نیز اعلام کرد که او به دلیل این ضرب و شتم و تاخیر ماموران در انتقال به بیمارستان به شهادت رسیده است.

انتقال ابوالفضل قدیانی و عبدالله مومنی به بهداری زندان اوین

به گزارش جرس، عبدالله مومنی و ابوالفضل قدیانی دو نفر از اعتصاب کنندگان اوین در پی وخامت اوضاع جسمی شان روز چهارشنبه به بهداری اوین منتقل و توسط پزشکان بهداری معاینه شدند و کمک های پزشکی را دریافت کردند. 

به گزارش کلمه ، این دو نفر در پنجمین روز اعتصاب غذای خود دچار ضعف شدید جسمی شدند که با تاخیر به بهداری منتقل شدند.

ابوالفضل قدیانی ۶۵ ساله به بیماری قلبی مبتلا است و به گفته خانواده اش حتی در مواقع عادی قادر به روزه داری هم نبوده است. 

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، مهدی کریمیان اقبال، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محسن امین زاده، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی ۱۲ زندانی اعتصاب کننده زندان اوین هستند که اعلام کرده اند : “هاله سحابی فرزند وارسته مردی چون مهندس عزت الله سحابی که در مرخصی از زندان به سر می برد و در مراسم تشییع و تدفین پدرش، با هجوم نابخردانه ماموران به شهادت رسید و هدی صابر هم بندی ما که در اعتراض به این حادثه ناگوار دست به اعتصاب غذای تر و محدود زد اما دست اجل او را از میان ما برد، اما دو مساله شهادت او را به چالش مشروعیتی بزرگ برای نظام کنونی تبدیل می سازد: اول حبس او به مدت ده ماه بدون محکومیت و هر قرار قانونی و کاملا خودسرانه و جبارانه، آن هم در پیش دیدگان دستگاه های مسئول و مدعیان قضاوت و عدالت و دیگری رفتار سهل انگارانه و مغرضانه در برابر آثار اعتصاب غذای او به همراه ضرب و شتم که منجر به شهادت مظلومانه اش شد.”

خانواده زندانیان اعتصاب کننده اوین در گفتگو با رسانه ها بارها تاکید کرده اند که هیچکدام از این زندانیان به اعتصاب غذا تمایلی نداشته و چاره ای برایشان باقی نمانده جز اینکه این گونه صدای اعتراض شان را بالا ببرند تا دیگر چنین فجایعی در زندانهای کشور رخ ندهد.