پلیس ایتالیا روز چهارشنبه ۱۱ تیر اعلام کرد یک محموله ۱۴ تنی قرص‌های آمفتامین را که از سوریه ارسال شده بود، کشف و ضبط کرده است.

ارزش این محموله حدود یک میلیارد یورو است و پلیس ایتالیا می گوید بزرگترین محموله آمفتامین قاچاق است که تاکنون در جهان ضبط شده است.

به گزارش رویترز پلیس ایتالیا افزود، این محموله در سه کانتینر باری و در یک کشتی که اخیرا در بندر سالرنو در جنوب ایتالیا پهلو گرفته، کشف شده است. ۸۴ میلیون قرص کاپتاگون (ماده مخدر محرک که ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است) را داخل بسته بندی ماشین آلات پیدا کردند.

یک مقام پلیس ایتالیا به خبرنگاران گفت:«احتمال دارد که باندهای تبهکار محلی که تحت عنوان کامورا شناخته می شوند در این قاچاق دخالت داشته اند.»

داروی کاپتاگون که در دهه شصت میلادی برای نارکولپسی (حمله خواب) و افسردگی تجویر می شد یکی از نامهای تجاری فنیتیلین هیدروکلروید و از خانواده آمفتامین هاست که می تواند به غلبه بر هراس و خستگی کمک کند.

کاپتاگون در خاورمیانه پرطرفدار است و در مناطق جنگ زده مثل سوریه بازار آن رونق پیدا کرده و شرایط مناسب برای تولید آن فراهم شده است.

پلیس ایتالیا در بخشی ازبیانیه خود گفت مرکز اصلی تولید این دارو ابتدا کشور لبنان بود و گروه موسوم به «خلافت اسلامی» از فروش آن برای تامین بودجه خود استفاده می کرد.

پلیس ایتالیا افزود کاپتاگون به عنوان «ماده مخدر جهاد» شناخته می شد چون این دارو در مخفیگاه بسیاری از پیکارجویان جهادی از جمله مخفیگاه تروریست هایی که در سال ۲۰۱۵ در تاتر باتاکلان پاریس ۹۰ نفر را کشتند، پیدا شده بود.

نهادهای انتظامی ایتالیا معتقدند که شرایط قرنطینه ماههای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا تولید و توزیع مواد مخدر شیمیایی در اروپا را کاهش داده و قاچاقجیان مواد مخدر را مجبور کرده این مواد را از سوریه وارد کنند.

دو هفته پیش نیز پلیس ایتالیا در عملیات دیگری در بندر سالرنو دو هزار و ۸۰۰ گرم حشیش و یک میلیون قرص کاپتاگون را کشف کرد. این محموله در لباس‌های با مارک تقلبی پنهان شده بود.

رادیو فردا